/ Artiklar /

Kejsarsnitt-guide, del 1: kost och sårläkning

Kanske blev det inte som du hade tänkt dig, kanske var du förberedd på att föda vaginalt men av någon anledning blev det planerat kejsarsnitt eller akutkejsarsnitt. Denna artikel kommer vara en del av artikelserie om första tiden efter kejsarsnitt och vad du ska tänka på just då, för trots allt så har du gått genom ett allvarligt kirurgiskt ingrepp och då ställs det annorlunda krav på dig och din kropp.

Anledningar till kejsarsnitt kan vara:

  • Barnet ligger med rumpan nedåt i livmodern och vändningsförsök misslyckade
  • Havandeskapsförgiftning
  • Förlossningsskräck
  • Moderkakan sitter i vägen så att barnet inte kan komma ut
  • Trångt bäcken
  • Stort barn
  • Tvilling- eller trillinggraviditet
  • Mitt i vaginal förlossning pga avstannade värkar
  • Barnet mår inte bra under förlossningen

Här nedan ser du hur ett kejsarsnitt går till

Läkaren skär genom hudlagren (så kallat bikini-snitt är det vanligaste snittet), gör ett snitt i livmodern och tar ut barnet. Moderkakan lyfts upp och kontrolleras (som vid vaginal förlossning) och allt sys ihop igen.

Som du förstår så kejsarsnitt är en bukoperation som kräver en del rehabilitering.

DEL 1: kost och sårläkning

Även om kejsarsnitt innebär ofta en lång läkningsperiod som kräver mer av kroppen än vanlig förlossning så kan man skynda på processen och underlätta för sig själv så låt oss ta en närmare titt på vad du kan göra redan i början.
Det finns 3 olika sårläkningsfaser:

Fas 1: Inflammationsfasen
Inflammationsfasen är den första fasen och börjar i samma sekund som du får ett sår. Därefter börjar koagulationen och en upprensning av bakterier, död vävnad och främmande föremål från såret. Denna process ger svullnad och värme. Såret kan dessutom vätska. De döda cellerna avger substanser som retar nervändar vilket ger smärta. När området är upprensat är inflammationsperioden över.

Fas 2: Proliferationsfasen
Nu startar tillväxtfasen och nybildandet. Kollagen och grundsubstans produceras och återskapar huden gradvis och sker från botten av såret, detta ger successivt en sammandragning av såret. Denna fas kan ta från några dagar upp till några veckor.

Fas 3: Remodelleringsfasen
Nu sker en ombyggnadsfas och ärrvävnad bildas. Blodkärl som inte längre behövs försvinner och detta gör att ärret bleknar. Ärret ser annorlunda ut beroende på hur mycket inlagring av kollagen som behövs. Kollagen formar sig i buntar så att såret ska få en så stor hållfasthet som möjligt. Första steget är alltså inflammation. Logiskt nog så måste man tillföra något antiinflammatoriskt så vad du äter under denna period är något som kan påverka läkningsprocessen positivt.
Omega 3 är känd för att vara antiinflammatorisk. Du hittar det i fet fisk och linfröolja. Andra kända antiinflammatoriska källor är gurkmeja, bär, kakao, chiafrö – perfekt att ha i sina smoothies.

Sänk inte kaloriintaget!

Ämnesomsättningen kan höjas med uppåt 50% under läkningsperiod! Att sänka kaloriintaget är inte den bästa vägen att gå, som många felaktigt tror. Utan tvärtom – ge kroppen mer av näringsrik mat. Vill du dessutom börja amma så har din kropp mycket att ta hand om.

Mammalivet börjar med med att byta blöjor, bära barnet runt-runt, ta ut vagnen, ta in vagnen, amma flera gånger per dag och även på nätterna. Du är inte längre gravid men du känner inte igen din egen kropp. Något saknas, det gör ont här och där, gravidkläderna börjar bli för stora men gamla kläder är för små. Du befinner dig mittemellan något. Frestelsen är stor att börja minska på maten men som jag skrev – det krävs mycket energi från dig just nu men försök att låta bli! Det är din bensin nu, det behövs även för att bygga upp dina core- och bäckenbottenmuskler.

Ät mycket protein!

Nästa viktiga sak att tänka på är proteinintaget, det ska vara rätt högt eftersom proteinet tar hand om vävnadsuppbyggnad (kollagenet) och proteiner måste tillföras utifrån då kroppen inte kan producera det på egen hand. Fas 2 och 3 är mer krävande än fas 1: en ny vävnad ska byggas!

Du hittar protein i kött, fisk, kyckling, keso, kvarg, ägg, bönor, tofu, skaldjur.

Glöm inte vatten och fibrer!

Även vattenintaget ska vara högt då kollagenet innehåller en del vätska. Om du börjat amma så är det ännu viktigare att få i dig tillräckligt med vätska. För lite vätska kan leda till bland annat dålig blodcirkulation, och det i sin tur bromsar tillförseln av viktiga näringsämnen till skadat område.

Vanligtvis tar det 2-3 d för kroppen att börja fungera normalt igen (läs: att kunna göra nr 2) efter en bukoperation men ibland dröjer det längre så. Mina bästa tips i det fallet blir även fibrer från grönsaker, frukter, frön. Måltider bestående av smoothies, soppor är dina bästa val. Men även havregrynsgröt, bovetegröt, bär, frukt med chiafrö, linfrö och psylliumfrö.

Andra tips: Glöm inte vitamin C, zink och järn.

Vitamin C behandlar man brännskador med, till exempel. Du hittar C vitamin i grapefrukt, apelsin, paprika, potatis.

Zink är känt för att snabba på sårläkningen. Zink finns i skaldjur, mejeriprodukter, nötter, bönor. Om du ammar så är zinkbehovet ännu högre än när du varit gravid.

Järn hjälper med att bygga blodceller och om du haft kejsarsnitt så har du troligen tappat en del av det. Dessutom, det behövdes mycket järn under graviditeten så se till att få i dig gröna blad, torkade aprikoser (hjälper till med magen också!), kött, skaldjur, bönor. Ett tips är att äta det tillsammans med C-vitmaninrika livsmedel så kommer järnet att tas upp effektivare.

Referens/källa: sarlakning.se

Foto iStockphoto Illustration MammaFitness

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar