/ Artiklar /

Jobba stående + andra vardagsträningstips för rumpa och mage

Vill du vara mag- och rumpmedveten, som jag kallar det, så kan du fortsätta att träna, även utanför gymmet.

Läs även: Fördelar med stark rumpa (nej, inte enbart för att det är snyggt!)

Här kommer några bra exempel på övningar du kan göra i vardagen:
• Använd miniband när du till exempel lagar mat. Trä på dem ovanför knäna eller fotknölarna (eller både och) och stå brett mellan fötterna under en minut eller gör olika sorters benrensningar: Åt sidan, bakåt, snett bakåt.
• När du går: Håll bålkontakten och ta ut rörelsen så att du känner kontakten med skinkorna i varje steg. När du sträcker ut benet bakåt: håll hälen så länge som möjligt kvar på marken och spänn skinkan. När hälen väl lämnat marken – tryck ifrån med tårna och byt ben.
• Stå när du kan, på det sättet blir du tvungen att aktivera bålen. Många arbetsplatser erbjuder idag höj- och sänkbart skrivbord, så kan du stå och jobba istället för att sitta.
• Om du måste sitta, byt ut stolen mot en större gymboll. Då måste du aktivera bålen för att hålla balansen.
• Gör rumpgympa oavsett var du är och vad du gör: spänn skinkorna så hårt du kan och håll i 10-15 sekunder och upprepa flera gånger.
• Om du går i trappor: ta dubbla trappsteg, tryck dig själv uppåt och spänn skinkorna i varje steg du tar.
• När du diskar: testa att stå på ett ben, då kopplar du automatiskt på magstödet och spänner rumpan.

Läs även: Träna magstödet då du borstar tänderna!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar