/ Artiklar /

”Jag har inte tid att träna” + andra ohållbara ursäkter

Erkänn: det är mycket lättare att vara kreativ när det gäller att hitta på fiffiga lösningar till varför du INTE ska träna, än att vara lika lösningsorienterad när det gäller det motsatta.

Är du mamma, lever ett stressigt liv med många som förlitar sig på allt du fixar åt dom – ja, då är det inte lika enkelt att få till träningen som om du skulle vara student med en massa fritid.

Och vi som är över 40 kan säkerligen skriva under på att vi varken är lika starka, uthålliga eller motiverade att ställa oss bredvid hälften så gamla nippertippor med fästa bakdelar på gymmet. Så kände i alla fall jag när jag tog upp styrketräning på allvar i våras. Jag kände mig klumpig, svullen, tjock och trött. Andras entusiasm retade mig och jag vände blicken osäkert mot andra hela tiden, jämförde mig med dem och fick dålig självkänsla.

Men här ska ni få höra: så fort jag ändrade fokus från gnäll till praktik så var det något som lossnade. Eller som man också kan uttrycka det: skifta fokus från passiv till aktiv. Och då menar jag inte bara den givna innebörden av att vara aktiv, utan även den sekundära innebörden – att man inte bara rör på sig utan även blir mer aktiv i sina tankar med fokus på sig SJÄLV.

Att fokusera på andra leder förmodligen till att de kommer i bättre form än du själv. Medan du blir bitter och fortsätter ha ont i ryggen varje morgon. Att fokusera på dig själv däremot leder till att du utvecklas. Att du tar dig framåt.

När man är koncentrerad, alltså på riktigt koncentrerad, på sin träning så finns inte tid för annat. Då är det 100% DU som gäller. Då blir resultatet 100% ditt.

Så vad har du egentligen för ursäkt? Låt mig gissa att det är någon eller några av följande:

”Jag har inte tid idag”. Alla har en halvtimma över. Alla. Det kan innebära vissa uppoffringar, visst. Som att strunta i att plocka upp kläder från ungarna. Som att inte hinna kolla på ett avsnitt av din favoritserie på Netflix. Som att strunta i att sminka sig och fixa håret efter träningspasset på lunchen. Hur mycket tid lägger du på Facebook och instagram exempelvis? Jag kan lova dig att det är mer än en timme per dag.

Det kan vara tidskrävande att ta sig till gymmet och köra ett entimmespass där och sedan hem igen, eller ta en timmes powerwalk. Visst. Men alla träningspass behöver inte vara lika långa eller uppbyggda på samma sätt. HIIT:s exempelvis går fort att genomföra. Eller plankor hemma. Eller övningar med minibands.

”Jag har ingen ledig tid ifrån barnen utan behöver passa dem”. Har du småbarn hemma går det att kräla runt på golvet tillsammans med dem och göra vissa övningar på hemmaplan. Höftlyft, armhävningar, plankor, utfall. Gäller det äldre barn kan du hitta på fysiskt krävande aktiviteter tillsammans med dom.

”Jag har så mycket träningsvärk från gårdagens pass”. Träna en annan kroppsdel i så fall mot vad du körde igår. Eller fokusera på ett stretchinspirerat pass istället. Eller ta en promenad. Någon form av fysisk aktivitet är inte fel. Behöver inte vara ett tungt pass med styrka. Otränade människor upplever ofta mer träningsvärk i början.

”Jag är i för dålig form för att våga visa mig på gymmet”. Har du verkligen koll på hur de andra på gymmet ser ut? Och tror du att de bryr sig om dig? Folk tenderar att överskatta sin egen viktighet men here’s a fact: på gymmet är nästan alla totalt fokuserade på sig själva och sina resultat. Det finns inte tid för annat. Om du upplever ett likriktat klientel med snobbig attityd på ditt gym kanske du bör överväga att byta gym? Jag tränar på Friskis & Svettis och jag kan lova er att här tränar ALLA. Från ungdomar till pensioner. Från tajta fitnesstjejer och muskelbyggarkillar till gravt överviktiga. Från smala killar som tar hälften så mycket vikt på sina hantlar som jag till bodybuilderkvinnor som tar över 100 kg i marklyft.

Om du inte har köpt gymkort än, gå runt till olika gym och titta! Det kan även vara olika klientel på gymmet beroende på vilka tider du tränar. Gör lite research. Men fokusera framförallt på att bara gå dit. Alla måste börja någon gång! Och kom ihåg den oskrivna regeln: Det finns ett särskilt ställe i helvetet för folk som dömer andra när de försöker komma i form.

Känner du dig ändå osäker och nervös i början: välj de tider då det ofta är tomt på gymmet.

”Ehhh… Äsch, jag går och tränar imorgon istället”. Nuet är den bästa tidpunkten. Idag är förmodligen även den dag du igår sa att du skulle träna. Det är när man börjar fundera så mycket på kring huruvida man VILL träna eller är SUGEN på att gå och träna som det går åt skogen. Viljestyrkan är sällan så stark, trust me. Därför är det bättre att förlita sig på fasta rutiner och hålla fast i nuet. Inte lita på att framtiden ska fixa biffen. Framtiden vet du inget om men nuet kan du kontrollera.

”Jag har för mycket att göra på jobbet”. Regelbunden träning motverkar stress och kan faktiskt få dig att bli mer effektiv på jobbet och tänka skarpare. Ta dig tid att träna 20-30 minuter på morgonen, även under väldigt stressida arbetsdagar, så lovar jag att du kommer att må bättre sen – både jobbmässigt och i kroppen.

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar