/ Artiklar /

Ingen motivation? Lugn, den behövs inte

Den kanske vanligaste bortförklaringen vi älskar att svänga oss med är: ”Jag har ingen motivation just nu”. Det handlar faktiskt inte bara om träning eller att orka äta bra och nyttig mat (och inte välja snabba utvägar som snabbmat eller snabba kolhydrater eller annat dåligt), nej – ”dålig motivation”-ursäkten hittar man lite varstans.

Jag jobbar som frilansjournalist men har även skrivit två böcker. En kollega sade beundrande till mig: ”Åh, jag har ju också alltid tänkt att skriva en bok, men jag får liksom aldrig ro! Och så känner jag inte riktigt den där motivationen just nu”. Samma sak när jag ska skriva krönikor och en del säger: ”Men Gud, det är ju som att vara kreativ på beställning! Hur ska det gå till? Man måste ju vara motiverad!”.

Nej, det måste man inte. Man gör skiten ändå. Där har du svaret.

Att vänta på motivation, på rätt tillfälle, på ingivelsens moment, på att kreativiteten ska flöda, att sinnet ska vara i rätt stämning, att hela kroppen och själen samtidigt ska omfamna dig med sådan LUST att göra saker och ting – sorry, det kommer aldrig att hända.

Kan vi inte bara kalla detta för vad det är egentligen, att vi är lite smålata, har taskig karaktär och JUST NU inte pallar att ta tag i det vi nu sagt att vi ska göra? Är det för att det låter lite finare att säga ”Jag känner mig inte motiverad att träna intervaller i eftermiddag” istället för ”Jag orkar/vill inte”?

Ställ inte ens frågan om du är motiverad eller ej. Har du någonsin varit det? Kommer du någonsin att bli det?

Gör det bara.

Där har du hemligheten. Gör det bara. Var jag motiverad när jag skrev min första bok? Ja, de första två kapitlen! Sen var det inte lika kul längre. Deadline närmade sig med rasande fart. Och det blev korrekturvändor. Bearbetning. Extrajobb. Krångel. Men boken skulle lämnas in och en försäljningsplan var satt så det var inte läge att sätta sig och vänta på ”motivation”, eller ”kreativ stimulans”. Det var läge att get shit done, fokusera på uppgiften och göra klart. Gör det bara. Tänk inte efter.

Det är inte motivationen som gör att folk lyckas, det är prestationen. Gör det bara. Det behöver inte göras perfekt, det behöver inte ens alltid bli bra, men det ska göras. Det är något du behöver lära dig direkt om du har bestämt dig för att ändra livsstil och fokusera på regelbunden träning, vettig kosthållning och bra återhämtning.

Se på folk i din omgivning som har lyckats. Du kanske till och med har retat dig på att de inte är särskilt perfekta i alla avseenden, men ändå är framgångsrika på ett eller annat vis. Varför? För att de gjorde något. Och gör det fortfarande. Ibland räcker det att vara flitig och produktiv, även om man inte är den mest begåvade författaren, entreprenören eller längdhopparen.

Plocka ut andra ord som finns i MOTIVATION istället: MOTIV och MOTION. Tänk på de två orden istället varje gång du tvekar över vad du ska göra:
MOTIV: Varför ska du göra detta? Vad är ditt mål? Konkretisera detta väldigt tydligt och använd inga svepande, generella termer. Tänk på dina EGNA mål. Vad är anledningen till att du gör detta?
MOTION: På vilket sätt kan du göra en fysisk aktivitet just nu, med de förutsättningar du har? Har du tid att gå till gymmet som planerat är det toppen! Om inte, kan du träna exakt där du står? Kan du gå i trappor? Kan du göra knäböj på plats? Kan du göra dips mot en bänk? Kan du smyga in dina minibands under klänningen och träna benen samtidigt som du är på afterwork?

ISTÄLLET FÖR MOTIVATION – VECKOSCHEMA
Istället för att bekymra dig över huruvida du ska vara motiverad eller ej att ta dig för det du ska göra, så sätt upp en specifik handlingsplan, en actionplan. Ett schema, precis som i skolan. Ingen vecka är den andra lik, därför är veckoscheman toppen. Du sätter dig alltså varje söndag och sätter ihop nästa veckas schema. Förslagsvis samtidigt som du förbereder matlådor eller handlar mat inför den kommande veckan.

Förutse svårigheter och hinder och klura ut hur du ska navigera förbi dessa utmaningar. Det kan vara utmaningar som stängt fritids, sämre öppettider på gymmet pga sommartid, inbokad brunch med tjejgänget, en bortrest partner två dagar, långt kvar till lön och begränsad matbudget, mm. Vad kan möjligen störa dina rutiner, alltså din kost, träning och vila?

Du ska alltid utgå ifrån att hålla dig till planen, no matter what. Det är inga OMÖJLIGA uppdrag du har framför dig, det handlar inte om att uppfinna ett nytt vaccin, lära sig sju nya språk och samtidigt vinna ett maratonlopp genom att springa baklänges – utan det handlar om att äta vettigt, regelbundet (och inte falla för frestelser), att röra på sig och att få till bra sömn majoriteten av dagarna på en vecka.

Checklista för veckoschemat (dessa punkter måste vara med):
• Vilka dagar/tider ska du träna, hur länge och var/vad?
• När ska du softa, fast kvalitativt? Alltså aktiv vila, typ yoga, powerwalks mm – vilket är nödvändigt för återhämtningen.
• Vad ska du äta? Finns alla ingredienser hemma?
• När är det läggdags? När ska du ställa klockan?
• Tvättider, handla mat-tider
• Lediga tider (vi kan kalla det för håltimmar). Alltså – bomba inte agendan full med trams, det är viktigt med andningspauser också. Annars finns risk för att du inte orkar titta på, eller följa veckoschemat alls.

ISTÄLLET FÖR INSPIRATION – TRANSPIRATION
Byt ut ”inspiration”-svamlet mot att göra något som får dig att svettas. Så var det motivationsproblemet löst!

ISTÄLLET FÖR KREATIVITET – FLEXIBILITET och PRODUKTIVITET
Kreativa människor i all ära. Men det är lätt att kasta ur sig ett gäng coola idéer på ett fredagsvin och en HELT annan sak att genomföra idéerna sedan på måndagen. De flesta har idéer, det lider sällan brist på det. De flesta är ganska kreativa, i den initiala processen. Sedan ledsnar de och orkar inte slutföra projektet de drar igång. Hur många har inte snackat om att starta en webbshopp exempelvis? Och sälja charmiga saker online för att tjäna en hacka? Så roligt! Och man lägger ner en massa tid på en snygg hemsida och åker på mässor för inköp. Sedan kommer hösten och vintern och oj, nu var det inte lika ”kreativt” längre, för nu har man plötsligt en vanlig tråkig business som kräver omskötsel och uppdatering dagligen. Precis som din kropp.

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar