/ Artiklar /

Idealvikt? Screw it!

Tror du att någon bryr sig om vad du väger? Tror du att någon kan avgöra om du väger 65 eller 68 kg? Ingen kan gissa sig till din vikt för ingen vet hur 65 kg ser ut.

Varifrån kommer allt det där? Troligtvis från några kommentarer om ens kropp som sades tidigt i livet. För ord har betydelse och kan skada. Eller när man började jämföra sig med andra och kände sig större än någon annan. Och varje gång man ställde sig på vågen letade man efter bekräftelse på att man visst väger för mycket och borde gå ner till en viss vikt. Och gud vet varifrån vi fick en hang up på en viss siffra som vi ”borde” väga!

Om du närmar dig 40 idag men fortfarande drömmer om att gå tillbaka till vikten som du hade som 25-åring… Dags att ta dig en allvarlig fundering!

Jag minns att min mamma alltid pratat om att hon väger 73 kg. Än idag väger hon 73 kg men jag som vet bättre VET att förhållandet mellan muskler och fett har ändrats mot mer fett än muskler. Men för henne är det viktigt med dessa 73 kg. Jag som väger lika mycket ser helt annorlunda ut än hon trots exakt likadan kroppsform (stora bröst, stor rumpa och smal midja). Jag har även vägt 63 kg, 65 kg, 68 kg och 78 kg som vuxen. Att jag väger idag 72 kg skvallrar väl en del om att väga 63 eller 65 kg OCH behålla det blev omöjligt för mig. För då hade jag inte styrketränat, bara bantat… Och det borde väl säga en del om hur bantningen egentligen fungerar (eller snarare inte fungerar). Ner snabbt, upp snabbt och upp lite till. Upprepar man det under några år så kan man samla på sig en del onödiga kilon. Och ÄNDÅ hoppar många på detoxar på 500 kcal/dag, bantningsdrinkar och soppor och kickstarts på 800 kcal/dag. Gör slutsatser eller skyll dig själv. Hårt? Hårt.

Och det är precis det, en idealvikt är en vikt som vi strävar efter men är svår att hålla.

Hur vet du det?

Läs genom dessa punkter och fundera:

Du känner dig på gränsen till utbränd fysiskt och mentalt. Om du hela tiden pushar dig själv till att väga en viss siffra så kan det börja påverka dig både fysiskt och mentalt. Du tänker på det konstant, vågen påverkar din dag… Ja, det börjar helt enkelt bli en fixering. Du vågar inte äta ute eller delta i sociala sammanhang. Att alltid ha kontroll över vad du äter konsumerar dig mer och mer. Och inte bara det… Du flyttar på vågen om den visar ”fel”, du väger dig inte när du har mens eller tror att du imorgon behöver träna bort det du har åt idag. Dessa tankar tär!

Mensrubbningar. Mensen börjar avvika från sin cykel och beter sig konstigt, den kommer och går hur den vill.

Du är alltid trött och har svårt att återhämta dig. Hur är det med energin på dagarna? Känner du dig utvilad när du vaknar på morgonen? Eller vill du helst av allt dra täcket över huvudet och bli väckt om en vecka? Hur är det med energin när du tränar? När har du kunnat öka på en viss vikt i en viss övning? Känner du dig slutkörd efter varje träningspass?

Du har fått skador (eller kroppen värker) och de återkommer ofta. Hänger ihop med punkt 3. Men du kanske även känner att du har träningsvärk dygnet runt. Även att kroppen slutat ”svara” på träning: du har svårt att få kontakt med muskeln du tränar och det gör ont i exempelvis axlar, ländrygg, höfter, knän, fötterna och du försöker ”träna kring” smärtan.

Vad göra istället?

Börja med att svara på dessa frågor:

  • Varifrån kommer din idé om idealvikt?
  • Hur gammal är idén?
  • Vem introducerade dig för den?

Ta fram en loggbok som du ska anteckna om hur du känner dig, din energinivå på dagarna, hur du mår, din sömn. Hur ofta tackar du nej till maten du gillar? Har du andra hobbys än bara kost och träning? Dina träningsmål, hur realistiska är de? Kommer de från hjärtat eller för att du känner dig tom och känner att du ”borde” ha mål för det är så ”man” gör? Vad är viktigt för dig när det kommer till din kropp? Är det att känna dig stark, uthållig och energisk? Då kanske du behöver tänka om!

Och kom ihåg: du kan din kropp bäst.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar