/ Artiklar /

Hur varierat behöver man äta?

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Kan man äta samma maträtt varje dag? Hur mycket behöver man egentligen variera sin kost? Vi alla behöver en blandning av olika näringsämnen varje dag för att fungera och må bra!

Makronutrienter (kolhydrater, protein och fett) är det som ger oss mest energi och som tar störst del på tallriken. Sen har vi även mikronutrienter (vitaminer och mineraler) som är minst lika viktiga för att vi ska må bra och få i oss alla näringsämnen. Det finns 13 vitaminer och ett 20-tal mineraler som vi behöver få i oss.

Att äta samma maträtt varje dag skulle ställa stora krav på måltidens innehåll. Vissa mikronutienter försämrar dessutom varandras upptag (till exempel så försämrar kalcium upptaget av magnesium) vilket gör att det skulle vara svårt äta bara en sak resten av ens liv och samtidigt få i sig allt som man behöver. Det kanske ändå inte är ett alternativ eftersom vi skulle tröttna efter ett tag och av den anledningen vilja äta något annat, helt enkelt variera kosten mer.  Många av oss äter samma frukost varje dag och det är inga konstigheter eftersom vi kan variera övriga måltider och just frukosten är den måltid som vi varierar minst. Man kan fundera på varför vi kan äta samma frukost varje dag utan att tröttna, men tanken på att äta samma middag varje dag låter inte lika roligt.

Vad är varierad kost?

För mig är varierad kost när man får med flera olika livsmedelsgrupper i sin dagliga kost. Tänk den klassiska kostcirkeln som är indelad i sju tårtbitar med:

  • Bröd, ris, pasta, gryn, spannmål
  • Potatis och rotfrukter
  • Grönsaker och baljväxter
  • Frukt och bär
  • Mejerier: mjölk, ost, yoghurt
  • Matfett
  • Kött, fisk, fågel, ägg

Ett bra mål är att få med något ifrån varje tårtbit. Då äter du varierat och det är inga större problem att få i sig både kolhydrater, protein, fett, de 13 vitaminerna och alla mineraler.

Några råd från Livsmedelsverket för att äta varierat och näringsrikt är att äta:

  • Fisk 2-3 gånger i veckan
  • Variera mellan olika fiberrika kolhydrater såsom rotfrukter, grönsaker, baljväxter, frukt och fiberrik bröd och pasta
  • Välj enkel- och fleromättat fett och minska på mättat fett. I praktiken så innebär det at välja rapsolja, olivolja fet fisk, frön och nötter.
  • Minska på tomma kalorier: läsk, sötsaker, chips, snacks med mera

Att utesluta vissa livsmedelsgrupper

En del människor utesluter olika livsmedel på grund av att man måste (allergier) eller för att man har valt att utesluta det av olika anlednignar (olika matpreferenser som vegetarian eller vegan). Man kan säga att ju fler livsmedelsgrupper som man utesluter, desto svårare blir det att täcka sitt näringsbehov. Med det kommer även att man själv behöver ha koll och viss kunskap på sitt matintag så att man tillgodoser sig sitt näringsbehov och energibehov.

Så slutsatsen blir: ät inte samma maträtt vid varje måltid i resten av ditt liv (är det ens någon som har tänkt det?!). Du kan äta samma måltid upprepade gånger bara du varierar din kost i det stora hela och får med så många livsmedelsgrupper som möjligt.

Referenser Livsmedelsverket

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar