/ Artiklar /

Hur får jag bort hängmage och lös hud?

Hängmage och lös hud är något som bekymrar många kvinnor. Anledningen till att kroppen förlorar sin elasticitet kan bero på flera olika faktorer. Oavsett anledningen står många handfallna för hur de ska påverka sin hängande buk, men det finns hopp.

Lös hud eller fett

Vad är lös hud? Det är när du ökar i vikt på grund av en viss anledning (som bland annat graviditet) och din hud expanderar åt olika håll för att kunna hålla i extra fettvävnad. Huden sträcker sig ut, blir skadad och förlorar lite (eller mycket) av sin elasticitet. När du tappar fett så ser huden skrynklig ut, som om någon tagit håll på en ballong. Från spänstig välfylld ballong till en skrynklig och oformlig. Det händer inte alla som tappar vikt men vissa får löshud även vid en liten viktnedgång.

Om du är överviktig nu: tveka inte en sekund om du ska tappa vikt eller inte i rädsan av att drabbas av lös hud. Att gå ner i vikt och få ordning på hälsan är viktigare än lös hud. Viktigt att komma ihåg att fettnedgång orsakar inte lös hud utan det gör det bara lite mer tydligare. Det är fettuppgång som orsakar lös hud.

Följande faktorer spelar in:

  1. Hur länge har du varit överviktig och därtill haft översträckt hud? Det spelar förstås roll.
  2. Hur många gånger har du bantat? Alltså snabbt gått upp och ner i vikt? Det påverkar hudens elasticitet. Tänk återigen en ballong. Blås upp den och töm den sedan på luft. Hur ser ballongen ut? Exakt. Men gör det igen – det är lättare att blåsa upp den en gång till, eller hur? Töm igen. Och så vidare. Samma sak med huden: den blir mindre och mindre elastisk varje gång du går upp och ner.
  3. Hur gammal är du? Åldern påverkar i alla högsta grad. Ju äldre man är, desto längre tid tar det för huden att återhämta sig då huden börjar tappa elastisitet och fukt.
  4. Gener. Hudens kvalité påverkas av våra gener, självklart. Hur är din mammas hud? Ser hon yngre/äldre ut för sin ålder?

Mina råd och tips:

  • Acceptera läget, det vill säga att du har lös hud.
  • LÅT fettnedgången (jag använder hellre det ordet än ordet ”viktnedgång)  TA TID.
  • Styrketräna. Fyll ut huden med musklerna, håll ämnesomsättningen hög. Enbart cardio kommer att göra att huden kommer se lös ut.
  • Undvik att banta. Hitta din nivå där du fortsätter få resultat men känner dig mätt, stark och energisk.
  • Se till att hålla högt proteinintag. Protein spelar stor roll i hur huden ser ut och känns.
  • Drick mer vatten! Många tänker inte på det som ett viktig moment men faktum är att vi består av vatten i stort sätt så hjälp huden och bindväven att hålla sig i balans.
  • Vad göra åt generna? Inte så mycket, men gör det du KAN, alltså tipsen ovan.

Sist men inte minst: har man en viss övervikt och börjar gå ner långsamt, så kommer huden att kännas lösare, till och med värre än innan. Många vill tillbaka till övervikten på grund av detta. Det är fullständigt normalt och blir bättre om du fortsätter att göra det du gör. Det blir alltså sämre innan det blir bättre. Fettcellerna töms på fett och huden blir självklart lösare, men huden kommer att komma ikapp – om du är snäll mot din kropp.

Sedan har vi hängmage:
Hängmage är inte enbart hud, det är fett och svag muskeltonus. Följ tipsen ovan även i det här fallet.

Foto iStockphoto

Personlig träning och kostrådgivning
Uppdaterad 14 januari 2022

Relaterade artiklar