/ Artiklar /

Höstens värsta kalorifällor – och vad du kan välja istället

Äntligen kan vi ta på oss mysiga tröjor och jeans igen och slipper stå i bikini på en strand. Många ser hösten som en avkopplingsperiod från sommarens krav på hur man ”ska” se ut och alla dieter som det skriks om från varenda tidningsomslag.

Men med hösten kommer även mörkret och det är plötsligt inte lika kul att gå upp 45 minuter tidigare för att hinna ta en powerwalk, eller ge sig ut i ottan för att gå till gymmet. Och på kvällarna är vi ofta trötta och frusna och tröstar oss med något varmt och smaskigt i soffan.

Det går dock inte att ta ”ledigt” från en hälsosam kost eller träningsrutin bara för att det är höst, då kommer du att få det svårare i januari sedan när ska göra comeback efter månader av överätning och låg aktivitet gällande motion.

Här kommer några heads up-varningar på frestelser som ligger och väntar runt knuten – och förslag på vad du kan äta eller dricka istället!

Pajer av olika slag. Många tar tillvara på skogens rikedomar av bär och svamp innan frosten slår till och gör olika sorters pajer. Blåbärspaj, äppelpaj, västerbottenpaj, paj med svampstuvning, mm. Själva pajskalet är det som brukar ställa till det kalorimässigt eftersom skalet ofta är gjort av en blandning av smör, vetemjöl och salt eller socker. Fyllningarna kan vara gräddbaserade med eller utan ost eller annat onyttigt.

Alternativ: Gör ett annat pajskal med bättre ingredienser! För söta pajer, testa detta recept (för 6 pers): 2 dl havregryn, 14 urkärnade färska dadlar, 1 msk kokosolja och 1 msk vatten. Mixa ingredienserna i en matberedare och fördela sedan fyllningen i en pajform. Toppa med färska bär och ev kanel eller vaniljpulver. OBS! Denna paj behöver inte gräddas men om du vill att fyllningen ska vara varm är det bara att tjonga in i ugnen som en vanlig paj.
För matigare, salta pajer, testa detta recept: 1 burk Kesella 1%, 1 msk olivolja, 1 nypa salt, 2 dl dinkelmjöl (fullkorn, du kan även byta ut mot annan mjölsort av nyttigare karaktär). Blanda dessa ingredienser och kavla sedan ut och täck en form där du förgräddar skalet i 10 min på 200°. Fyll med din favvofyllning och grädda sedan pajen i 20 minuter. Tänk på att byta ut uppenbart feta ingredienser i fyllningen som grädde och ost mot exempelvis kvarg och fetaost 10%. Och glöm inte att krydda rejält!

Eller satsa på olika sorts grytor. Underbar höstmat!

Varma drycker. Varm choklad med marshmallows eller grädde, olika sorters smaksatt latte (kaffekedjorna är kreativa så här års med Halloween-kryddor, tomtelatte och andra smaker där olika typer av sirap, choklad, grädde och annat ingår), chai latte.

Alternativ: Gör latten, eller varma chokladen på osötad mandeldryck istället (havremjölk eller liknande går också fint)! Den funkar även att skumma. Krydda med kanel, kardemumma eller kakao. Dadlar, cayenne och vaniljpulver är andra finfina smaksättare i varma drycker! Håll dig bara borta från grädden och marshmallowsen och satsa på kvalitativa smaker och starka kryddor istället.

Kanelbullar. I know. Nästan omöjliga att motstå. Även de dagar som INTE är Kanelbullens Dag…

Alternativ: Ät dom då. Men väldigt sällan! Tro oss, det kommer fler tillfällen att äta onyttigt, snart står ju julen för dörren…

Onyttiga soppor. Man tror kanske generellt att soppor är ett hälsosamt val, men äter du exempelvis soppa på restaurang så kan du vara nästan säker på att den är baserad på en fet fond, vispgrädde och smör för att få bra smak. Och nyponsoppa med mandelbiskvier och en klick glass eller grädde är en rejäl kaloribomb! (Nyponsoppa är en typisk sockerfälla, läs mer här).

Alternativ: Gör soppan som du brukar men med vissa justeringar. Använd exempelvis helst grönsaks- eller kycklingbuljong som bas. Undvik smör och grädde, men använd mellanmjölk istället. Glöm inte vitlök och kryddorna (ingefära, kryddnejlika, curry, paprikapulver! Färska örter är ljuvligt i soppor: körvel, mejram, rosmarin, persilja. Bomba även soppan med grönsaker, som mättar pga fibrerna plus att de innehåller nyttigheter och antioxidanter som håller dig friskare under hösten.

Halloween-godiset. Trick or treat? Snart är det dags att köpa godis i drivor till de tigg… förlåt utklädda barnen i kvarteret som kommer med korgar och vill ha snask. Och oj, du råkar kanske stoppa en näve (eller två) godis i munnen själv också? Att ha så mycket godis hemma är laddat och förödande för karaktären.

Alternativ: Undvik att köpa lösviktsgodis till barnen. Detta för att det är mycket lättare att små godisbitar ”slinker ned”. Då är det bättre att du köper storpack av klubbor eller tablettaskar, eller minibitar av Kexchoklad att ge barnen. Det är alltid bra med ett stoppmoment i form av jobbigt papper som ska tas bort… Plan B är att ha något hemlagat snask tillhands, som inte är så förskräckligt onyttigt eller dåligt. Som stillar suget och håller dig nöjd fast på ett sofistikerat sätt.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar