/ Artiklar /

Hejdå entrecote, hello fläskfilé – så väljer du kött

Protein är särskilt viktigt när du styrketränar. Det håller dig mätt, ökar din ämnesomsättning och hjälper till med både muskelbyggnad och viktnedgång. Kött är en bra proteinkälla, liksom fågel och fisk. Men allt kött är inte bra, eftersom det kan innehålla en hög andel fett. Se till att välja rätt kött när du står och väljer i charken för kvällens middag. Exempelvis innehåller fläskfilé 107 kcal per 100 gram (och 20 g protein) medan fläskkarré innehåller 171 kcal (men bara 17,8 gram protein).

Bra val av kött!

  • Oxfilé
  • Utskuren biff
  • Fläskfilé
  • Lövbiff
  • Kalvfilé
  • Älg, ren, hjort, rådjur
  • Innanlår
  • Fläskkotlett med fettranden bortskuren
  • Ryggbiff
  • Rostbiff
  • Ytterlår

Mindre bra val av kött

  • Färdigprodukter (skinka, bacon)
  • Halvfabrikat
  • Bacon
  • Korv
  • Flintastek
  • Grytbritar av gris
  • Fläskkarré
  • Rökt fläsk
  • Entrecote
  • Högrev
  • Biff á la Lindström
  • Kalops
  • Leverbiff
  • Pannbiff
  • Leverpastej
  • Blodpudding

Är du vegetarian eller allmänt trött på kött och vill ha andra proteinrika alternativ, så hittar du dessa här.

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar