/ Artiklar /

Hantera din ångest i kristider

Att det är kristider i Sverige och världen kan knappast ha undgått någon. Den här gången drabbar det oss alla. Vem du än är, var du än bor och hur mycket pengar eller makt du än har så påverkar Covid-19 dig på något sätt. Kanske har du själv, en nära anhörig eller kollega varit sjuk. Kanske har du förlorat din inkomstkälla och jobb som en effekt av att samhällets funktioner går på sparlåga. Med största sannolikhet har du säkert fått ställa in en resa, konsert eller större sammankomst du sett fram emot och behöver hjälpa äldre familjemedlemmar med att handla och uträtta viktiga ärenden. Livet har för oss alla på bara några månader förvandlats till en overklig katastroffilm. Omständigheter som går att likna vid en livskris när allting ställs på sin spets och du kastas in i nya erfarenheter som du bara tvingas lära dig att hantera.

Människan har av naturen en tendens att förskjuta det som är jobbigt, blunda för verkligheten och fortsätta med det som känns tryggt och bra men när tider som denna drar fram som en orkan funkar inte den taktiken. Hela vårt samhälle står på paus, allt handlar om och styrs av Corona. I alla fall kan det kännas så stundtals och är det något som får oss människor ur balans så är det känslan av att tappa kontrollen, att inte kunna påverka ditt liv och vardag. I det läget är det viktigt att inte drabbas av panik, lättare sagt än gjort om du har en ängslig personlighet, oroar dig ofta och för det mesta, kanske till och med har en ångestproblematik. Tips från coachen är att börja med att acceptera att det är som det är:

Du kan inte förändra det du inte accepterar eller ”it is what it is”:

Förändra situationen just nu kan du inte, eller hur? Om du inte är forskare såklart och sitter och ruvar på ett vaccin mot ett virus som lamslagit hela världen med sin framfart. Du måste helt enkelt acceptera att Covid-19 finns, att det drabbar även människor du känner, bryr dig om och påverkar ditt liv på olika sätt. ”It is what it is” och det kan du inte blunda för även om det skapar enorm oro och ångest.  MEN när du väl accepterat att det är som det är och modigt möter en tuff verklighet kan du också börja bemöta och hitta strategier för att hantera situationen.

Vad KAN du göra:

  • Läsa in dig på Folkhälsomyndighetens hemsida för att hänga med i de senaste direktiven för hur du kan skydda dig och andra mot att bli smittad. Du exponerar dig för det som oroar dig samtidigt som du skaffar dig relevant kunskap. Det är en viktig del av att bearbeta ångestproblematik. Att inte undvika det du är rädd för men samtidigt inte förstora och fastna i det som skapar ångest. Lär dig mer om ämnet men i lagom doser och i rätt forum.
  • Skriv ner dina katastroftankar – vad är det värsta som kan hända? Att du eller någon nära blir sjuk, kanske dör. Våga släppa ut tankar och känslor. Skriva har en terapeutisk effekt och hjälper dig att få distans till det som pågår på insidan.
  • Prata med andra om dina tankar och känslor för att lätta på trycket och inse att du inte är ensam om att oroa dig. ”Lufta” med en vän eller partner en stund för att få någon annans perspektiv. Det är lätt att snurra runt i sitt eget huvud tills tankarna växer till en stor boll av oro och ångest. Du tappar greppet om vad som är realistiskt för det du tänker och känner ÄR inte verkligheten. Men tänker du tillräckligt mycket på något så skapar du en egen sanning.
  • Utifrån ovanstående ska du UNDVIKA att lusläsa alla nyheter i kvällspressen, på sociala medier och övriga mindre säkra källor. Corona behöver inte uppta all din vakna tid och det är skillnad på kunskap från människor som kan och mytspridning från andra som vill skapa rubriker och tjäna pengar på människors rädsla.
  • Låta karantän bli ”varatän” som i att använda tiden till att reflektera, läsa den där boken du aldrig hunnit öppna, ringa samtalet till vännen du inte träffat på länge eller rensa färdigt i garderoben du undvikit hela vintern. VAR i nuet och med dig själv, din familj och de vars baciller du redan utsatt dig för. Hitta vinsterna i att allt det du brukar göra inte funkar för tillfället och hitta andra värden i livet.
  • Vistas ute på lagom avstånd från andra. Frisk luft och rörelse gör dig bara gott. Ge kropp och själ D-vitamin och värme, måna om din hälsa inifrån och ut.
  • Använd sunt förnuft! Begränsa ditt sociala umgänge och undvik stora folkmassor men låt inte livet stanna upp.

Sist men inte minst skulle jag vilja uppmana dig att bli vän med din oro och ångest. Den är inte farlig men kan begränsa ditt liv om du inte är uppmärksam och leda till psykisk ohälsa som till slut påverkar hela din vardag. Glöm inte att ditt liv slutar den dagen ditt hjärta slutar slå och fram till dess har du alla möjligheter i världen att leva det liv du vill utifrån de förutsättningar som råder. Just nu är det ”coronatider” och det är en upplevelse och verklighet ingen av oss någonsin kommer att glömma. Men mitt i allt elände finns det fortfarande tillräckligt med gott i världen som gör det värt att leta efter ljusglimtar istället för att begravas under tidningsrubriker och domedagskänsla.

Vi ska absolut inte blunda för det som sker men inte heller ständigt stirra in i krisens vitöga för då riskerar vi alla att gå under av stress och ångest. Det gynnar ingen.

Kramar från coachen!

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar