/ Artiklar /

Gymmets 13 oskrivna gyllene regler

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Har du funderat över att när du tränar på gymmet så störs du av vissa beteenden? Det gör jag och det kan faktiskt störa ens träning. Det har inget med divalater att göra utan med gymetikett eller skrivna och omskriva gymregler.

r är några saker att tänka på:

1. Lägg tillbaka vikterna där du har tagit dem. Tränar du axelpress? Lägg tillbaka vikterna istället för att lämna de på golvet och gå vidare. Vem ska plocka upp efter dig tror du?

2. Släng inte vikterna mitt i ett set. Orkar du inte sänka vikterna kontrollerat hela vägen ner och lägga dem på golvet/bänk, sänk belastningen. Mycket bättre för både din kropp och gymmets golv och tak. Det är dessutom varken attraktivt eller macho om du tror det utan snarare tvärtom, avskräckande och osexigt.

3. Prata inte med någon mitt i ett set. På ett gym tränar man, man spiller inte sin tid på att prata med andra. Visst, det finns även sådana gym men om du ser en person stå och träna fokuserat, fråga inte honom/henne var närmaste toa ligger.

4. Prata inte med någon som har hörlurar på. DET är definitivt en signal om att få bli lämnad i fred. Tydligare kan inte vara.

5. Spring inte nära någons ansikte i mitten av ett set. Man vet aldrig om den som tränar kan tappa tekniken mitt i och det är du som får stången på tårna.

6. Låt en annan dela på ”dina” hantlar. Tränar du biceps med en tjugokilosstång? Du äger inte den och det spelar ingen roll om du var först. Låt någon annan komma in medan du vilar och låta den göra sin övning.

7. Undvik att paxa en maskin mitt i rusningstiden. Samma gäller maskiner. Det är inte ok att göra ett set , sitta kolla mobilen medan du vilar mellan seten och låta andra stå och vänta.

8. Torka ditt svett efter dig, inklusive cardioutrustningen. Ja tack! Jag vill inte ligga där efter dig och torka bänken med mina kläder. Yack.

9. Ockupera inte hela bänken med din gymväska. I omklädningsrummet, ta ner gymväskan från bänken så att någon kan ta skåpet bredvid dig. UTAN att sucka tack.

10. Undvik prata i mobilen mitt i träning. Nej, ingen behöver veta om ditt privata liv och vad du gjorde i helgen. Andra tappar sin träningsflow, du tar plats, du är irriterande.

11. Hjälp inte till med råd om ingen bett dig om det. Ja, du har din åsikt om hur saker och ting ska göras och vilka vinklar som är effektivare. Men 1. Kommentera inte det mitt i ett set. Samt: 2. Generalisera inte genom att säga ”Vilken idiot gav dig det programmet? Visste du att….”. Däremot kan du med all rätt blanda dig i om du ser att någon håller på att skada sig.

12. Filma inte andra för att du råkar se ”rolig” teknik

13. Om du är PT: låt bli bära kundens vikter. Har du fem kunder per dag, så blir det en hel del vikt att bära runt och serva. Multiplicera det med fem arbetsdagar, med fyra veckor, med månader. Ett perfekt sätt att slita ut sig om du frågar mig. Säg till kunden att hämta två st sexkiloshantlar eller en stång. Kunden dör inte av det. Du kan under tiden förbereda träningsplatsen, ni sparar tid. Win-win.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar