/ Artiklar /

Guide till din sommarplan

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Hur brukar dina somrar se ut tränings- och kostmässigt? Tillhör du dem som släpper allt för att ”du är värd det”? Eller för att du inte orkar tjafsa med resten av familjen om att du faktiskt behöver din träning och vill fortsätta äta som du alltid gjort? Eller blir sommaren ännu mer stressig än din vardag?

Jag kan säga på en gång att jag har gått genom allt, inklusive detta med att släppa allt, senast förra sommaren och jag går inte dit igen om man säger så. Det är inte värt det, man har en sådan uppförsbacke efter det! Det kan ta månader och månader innan skadan är åtgärdad.

”Men Olga, du borde väl veta bättre?”

Jo… Men jag är också bara människa, ingen robot och ibland skiter det sig även för mig, tro det eller ej! Men jag är övertygad om att man faktiskt kan göra mycket utan att det känns som att man missat en massa gott under sin semester. För hey, jag har faktiskt misslyckats en gång men lyckats många gånger under 10 år. Det är viktigt att komma ihåg och inte vara alltför hård mot sig själv, däremot lära sig om vad som inte fungerade och vad som triggade igång beteendet. För min del är det stress kring att hålla alla glada, när man har en hög barn med olika behov och när en vill bada, en vill sitta hemma och glo på sin platta, den tredje vill äta glass och den fjärde vill hem till pappa… Och såhär är det varje dag under flera veckor… Ja, då triggar detta igång mitt ätande. Och några glas rosé på det. Utan att träna. Som i sig gör att jag klättrar på väggarna och är inte så jättetrevlig att vara med. Ni fattar!

Man kan faktiskt göra allt mycket enklare! Här kommer mina tips, idéer och min egen sommarplan.

Morgonträning

Visst, kanske lite tjatigt att höra – men praktiskt just på semestern. Nu är det dessutom så mycket ljusare ute så det är lättare att genomföra än en januarimorgon. Fungerar bra även psykiskt, man vill äta bra efter ett morgonpass. Du smyger ut när alla andra sover, du kommer tillbaka när det är dags att vakna.

Min plan: Morgonträning har personligen hjälpt mig jättemycket under många år och inte bara på sommaren, men på sommaren är det ännu viktigare. Man slipper höra att man lämnat allt och gått och tränat. Mindre tjafs och stress. Så ja, jag tänker hålla mig till det.

Skaffa dig ett aktivitetsband/stegräknare

Det hjälper mig hur mycket som helst! Lätt att ha koll på hur aktiv du egentligen är. De flesta av oss överskattar hur mycket vi rör på oss.

Min plan: Att få ihop 15 000 steg per dag. Jag vet mycket väl att jag inte är särskilt spontant aktiv på somrarna så det blir till att stiga upp på morgonen och köra cardio på bandet eller gå ute som gäller. Tur att hunden kan följa med!

Planera dagen mer noga än vanligt

I och med att man är ledig och inte har obligations i form av jobb och förskolelämningar så är det lätt hänt att ens rutiner går åt skogen. Det kan vara nyttigt ibland men kanske inte hur länge som helst. Så planera in träningen en vecka i förväg men så att du ser planeringen, inte bara ”vet” hur veckan kommer se ut.

Min plan: På somrarna brukar jag inte sträva efter särskilt mycket med min träning, mer att underhålla än att bli starkare. Så är fallet även i år. Jag planerar att få in 3 styrkepass i veckan, hela kroppen per pass. Resten blir cardio.

Var tydlig med resten av din familj om dina behov

Är man van vid att träna så vill man fortsätta träna men det är inte kul att höra ”Åh, måste du? Igen? Det är ju semester”. Jag tror på rak kommunikation och respekt. Rensa luften, ni vet. Man slipper sura kommentarer och bli frestad av massa glass.

Min plan: Precis det.

Reka i förväg

Innan du åker bort, ta reda på om det finns ett gym i närheten där ni kommer att bo eller på hotellet. Utgå alltid från det i din bokning. Samma sak gäller för mataffärer – finns det en livsmedelsbutik inom promenadavstånd?

Min plan: Jag vet exakt vad som finns i närheten där vi kommer bo så jag ska fortsätta göra så bra jag kan men planera in även lite av det som är mindre bra.

fruit

Det finns två bra semesterstrategier som kan fungera: träna mer och ät mer eller träna mindre och ät mindre. Notera att jag inte säger ”träna mer och ät mindre” som det är det mest vanliga – för det funkar ju inte (inte ”träna mindre och ät mer” heller för den delen…). Eller ät mindre en dag och mer nästa dag utifrån hur aktiv du är, kroppen ställer inte om sig så snabbt.

Andra nyttiga tips:

  • Kylväskan är mammas bästa kompis, perfekt att ta med om du reser med bil eller ska till nöjesparken. Finns i olika modeller, storlekar och prisklasser.
  • Sallader i salladsbaren på ICA. Bättre än korvkiosk vid bensinstationen!
  • Alkohol. Hur ska du tänka kring det? Här får du tips.
  • Frukt. Jag älskar frukt, alltså på riktigt. Det är så lätt att överäta mogna persikor, nektariner och vattenmeloner. Men man kan bli fet även på frukt och nej, det beror inte på fruktosen utan på mängderna man äter.
  • Enkla måltider. Sommaren är inte tiden för långkok utan man vill äta bra och det ska gå snabbt. Är det varmt så vill man inte tugga heller… Man kan faktiskt dricka sina kalorier (och jag menar inte sötade frappucinos).

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar