/ Artiklar /

Guide: Hotellfrukost – så ska du tänka

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Ska du resa bort på semester, konferens eller kanske en SPA-helg och bo på hotell? Kommer du äta frukostbuffé på morgonen? Vad ska man välja och vad ska man välja bort?

För det första handlar det om hur ofta du äter hotellfrukost och vad du har för mål med kosten. Äter du hotellfrukost ofta eller en gång om året? Det är lätt att låta sig läckras! Hotellfrukost kan vara ett riktigt smörgåsbord (bokstavligt talat) av godsaker som får det att vattnas i munnen! Sist jag bodde på hotell och skulle äta frukost fann jag mig själv i en djungel utav belgiska våfflor, pannkakor, Nutella, sylt, grädde, wienerbröd, croissanter, kanelbullar med frosting, marmelader och mycket mycket mer.

Denna artikel är till dig som vill ha en bra kosthållning även när du reser och som undrar vad som faktiskt är bra och mindre bra på en frukostbuffé.

hotell

Det första du ska göra: gå en runda och titta på utbudet innan du väljer vad du ska äta. Vad finns det att välja på? Gör alltså en plan för kosten innan du väljer.

Bröd
Välj en brödsort som inte är uppenbart ”vitt bröd”. Välj istället en mörk brödsort med mycket fibrer och fullkorn, gärna med synliga frön. OBS! Många ”mörka” bröd är i själva verket färgat bröd så kika lite extra efter de nyttiga fröna också! Finns det knäckebröd (mörkt) är även det ett bra alternativ!

Pålägg
Feta ostar så som brie, chevre och liknande brukar finnas på hotellfrukost. Ta gärna en liten bit men tänk på mängderna! Dessa ostar innehåller ofta upp emot 30-40% fett och det får energiintaget att skjuta iväg!

Charkuterier ökar risken för cancer och är faktiskt ett livsmedel man inte bör konsumera i stora mängder. Charkuterier kan även bidra med ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom eftersom de innehåller stora delar mättat fett och salt. Exempel på charkuterier är skinka (rökt), leverpastej, bacon, kassler, korv och salami.

Livsmedelsverket säger: ”Ät mindre rött kött och chark, inte mer än 500 gram i veckan. Endast en mindre del bör vara chark.”

Yoghurt & smoothies
Smaksatt yoghurt innehåller i princip alltid socker. Välj alltid en naturell yoghurt, gärna med en lägre fetthalt då ofta proteinhalten i sin tur är högre. Smaksätt själv med goda frukter eller med honung för sötma.

Müsli och granola
Många av de sorter som säljs i butik idag innehåller mängder med socker. Har man tur serverar hotellet nötter, gryn, russin etc separat så man själv kan välja vad man vill ha i sin skål. Gryn, hampafrön, chiafrön och liknande är toppen att fylla på med! Hoppa den torkade frukten som är ganska energirik och passa på att äta färsk frukt istället.

Frukt
Det bästa med hotellfrukost är ju den färska frukten! Är det en bra hotellfrukost har de öst på med skivad ananas, melon, apelsin och massa andra fruktsorter. Frukt innehåller en del fruktsocker men mättar bättre än exempelvis juice där fibrerna inte följer med, så ska du välja mellan juice och frukt, rekommenderar jag frukten.

Protein
Proteinet tycker jag är ganska enkelt att få till på en hotellfrukost. Det serveras nästan alltid ägg i någon form och här kan man välja fritt i form av kokt, stekt eller äggröra. Dock är säkerligen det stekta ägget fetare på grund av av stekfett samt att äggröran troligtvis innehåller grädde eller liknande för smakens skull. Detta kan man såklart fråga om om man undrar. Kokt ägg är att föredra!

Bacon är proteinfattigt och mycket fett samt att det faller in under charkuterier (läs ovan under pålägg). Välj hellre kyckling- eller kalkonskinka om det finns då det är en bättre proteinkälla.

Vissa hotell serverar även keso eller kvarg till frukosten numera. Perfekt!

Dryck
Ett, två eller kanske tre glas juice slinker gärna ner på en frukostbuffé. Som jag nämnde ovan så följer fibrerna i frukten inte med i juicen, men däremot får man en koncentrerad form av fruktsocker. Sockermängden är faktiskt lika hög som i läsk. Om de pressar juicen själva på hotellet tycker jag att ett litet glas fungerar fint i sammanhanget! Däremot ska man undvika juice som kommer ur en maskin då det oftast är koncentrat blandat med vatten, alltså saft.

Dessert
Jag äter inte desserter till frukost hemma och därför inte heller när jag är på hotell. Vissa hotell serverar croissanter, muffins, bullar, pannkakor, våfflor, kakor etc. Ska man (tvunget) välja någon av dessa sockriga desserter så rekommenderar jag en pannkaka eller en våffla (som troligtvis innehåller vetemjöl och lite socker men är de bättre utav av alternativen). Strunta i sylt och chokladsås och toppa istället med färsk frukt, naturell yoghurt och lite honung för sötma. Då har du en hälsosammare dessert.

Trevlig resa!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar