/ Artiklar /

Galet goda (och proteinrika) äggmuffins

Svårt att finna fantasi till goda mellanmål, nyttiga snacks eller matigare frukost? Ägg älskar vi ju – muffins likaså. Låt oss kombinera dessa två smaskiga saker i en fab kombo! Dessa muffins är proteinrika och glutenfria. Går utmärkt att frysa in och sen ta med till jobbet, till utflykter, på väg till eller från gymmet.

Tips! Du kan även testa något av följande innehåll som fyllning, om du nu inte gillar fetaost eller bladspenat:

  • Finhackad broccoli
  • Soltorkade tomater
  • Svamp
  • Färska örter eller kryddor
  • Oliver
  • Purjolök
  • •Stekt potatis (för att få upp kolhydratnivån)

Äggmuffins med fetaost och spenat, 6 st

  • 5 st ägg (helst ekologiska)
  • 50 g Keso 1,5% (går att använda naturell kvarg också)
  • 100 g fetaost (gärna ”fusk-fetan” som är 10%)
  • 100 g bladspenat
  • Salt (men var lite försiktig med saltet eftersom osten ger sälta!)
  • Svartpeppar
  • Vitlökspulver (valfritt)
  • 1/2 tsk bakpulver

Gör så här: Blanda ihop ägg, bakpulver, salt, peppar, vitlökspulver och keso (eller kvarg). Skär fetaosten i små tärningar och finhacka bladspenat. Häll sedan ner osten och bladspenaten i smeten. Portionera ut blandningen i muffinsformar som du ställer i en muffinsplåt. Du kan grädda dem rakt i muffinsplåtformen också men då behöver du först grunda med sprayad kokosolja eller liknande. Fyll inte upp till bredden i formarna eftersom det sväller något i gräddningen i ugnen. Grädda på 175° i ca 25 minuter.

Näringsinnehåll:
Varje äggmuffin ger ca 126 kcal. 40% protein, 2% kolhydrater, 58% fett.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar