/ Artiklar /

Förstärk det du är bra på – lösning istället för låsning

Få ett presentkort värt 500 :-

Efter att ha jobbat med människor i över 20 år och de senaste 10 åren framför allt som coach, chef och ledare har jag lärt mig att de allra flesta människor har extremt svårt att berätta vad de är bra på. Med andra ord framhålla sina styrkor, låta personliga egenskaper bli positiva tillgångar som faktiskt kan bidra till både egen och andras utveckling, skapa framgång och lycka. Jantelagen sitter hårt i ryggraden och det känns som att det fortfarande är lång väg att vandra mot att se självförtroende som sunt istället för ett uttryck av självgodhet. Det är mer osunt att inte kunna säga en enda bra sak med att vara DU mot att kunna rabbla 15 saker som du är grym på.

Styrkebaserat lärande

Oavsett om det handlar om att utveckla en organisation, undervisa elever i skolan eller jobba med personlig utveckling så ger det ett mycket bättre resultat att fokusera på styrkor istället för svagheter. Genom att förstärka det du redan är bra på kompenserar du upp för det du behärskar mindre bra plus att du lär dig snabbare och får ett ökat självförtroende om du utgår ifrån dina styrkor i olika situationer. Din koncentrationsförmåga och kreativitet ökar när du gör något du KAN och gillar.

Om du till exempel vill komma igång med träning och är ovan vid gym och fria vikter är det dumt att börja där. Fundera istället över vad du tycker är kul, som ger energi och som du vet att du kan. Kanske är du en jäkel på att springa, cykla, dansa eller älskar att hugga ved. Do it! Det viktiga är ATT du gör något och inte VAD du gör. Över tid kommer du att bli starkare, snabbare oavsett vilken form av fysisk aktivitet du pysslar med vilket ger ringar på vattnet till att våga prova nya grejor.

Övning nr 1:
Ta fram papper och penna/skriv på datorn. Sätt larmet på 5 minuter och börja skriv ENBART positiva egenskaper du har. Allt du är bra på, gillar med dig själv och anser vara dina styrkor. Du kan skriva en sammanhängande text, i punktform eller bara rabbla upp enstaka ord. Formen är inte det viktiga utan innebörden – att framhäva allt som är bra med DIG. Det kan handla om vad som helst i livet.

Den berömda acceptansen

Och sen var det den där berömda acceptansen. Att acceptera dig själv för den du är och sluta älta och gräma dig över att du inte behärskar och är bra på allt, ser ut som en fotomodell eller har miljoner på banken. Du kanske aldrig blir ett ess på tennis, kan lära dig skriva flytande engelska, kommer i en strl 36 eller kan skriva lika bra ekonomiska rapporter som din kollega men du har garanterat andra egenskaper. Fundera över vad som är roligast egentligen och ger mest energi – att nöta och nöta det du inte är bra på eller att faktiskt förfina och förstärka dina styrkor och egenskaper. Acceptera att du är den du är.

Övning nr 2:
Utgå från det du kom fram till vid övning nummer 1 och lista nu dina 5 bästa styrkor och reflektera över hur du använder dig av dem i ditt vardagliga liv – både privat och yrkesmässigt. Kanske inser du att du inte framhäver eller använder dig utav dem överhuvudtaget och då är det hög tid att börja göra det. Sätt upp en plan för HUR och NÄR.

Lösnings– eller låsningsfokuserad

Fundera över hur du reagerar i olika situationer privat eller i yrkeslivet – är du en person som är fokuserad på att hitta en lösning eller låser du dig när du kommer till utmaningar och bara ser alla problem? Vår hjärna är dessvärre lite förprogrammerad sen urminnes tider att oroa sig för och se faror (läs problem) i överlevnadssyfte men du är knappast en grottmänniska längre med den tidens utmaningar, så det är dags att lära om.

Låt säga att du vill börja äta mer näringsrikt och har satt upp ett mål för viktnedgång. Givetvis kommer det att finnas hinder på vägen, saker som kommer att försvåra din resa men du kan förhålla dig till det på två helt olika sätt vilket också blir avgörande för ditt resultat. Börjar du se alla problem som just problem kommer det att bli väldigt jobbigt, kanske till och med omöjligt. Till skillnad mot om du är medveten om vad som kommer att utmana dig och skapar strategier för att hantera det och tror på att du kan fixa det.

”Åh, jag kommer aldrig att kunna stå emot godisskålen på lördagskvällen”
mot
”jag älskar verkligen godis så jag bestämmer mig för innan för hur många bitar jag ska äta och köper inte hem mer”

”De serverar bara vit pasta och ris när vi äter pedagogiskt i skolan så det kan jag inte göra något åt”
mot
”Jag byter ut den vita pastan mot att jag äter mer grönt och kanske ber om att få ta del av den vegetariska rätten just den dagen”

Över tid tränar du upp ditt lösningsfokus och lär dig vad du är bra på och behöver för att lyckas ännu bättre i livet. Det är DET du ska ta fasta på. Vilka kvalitéer som visar sig när du är under press, ska genomföra en förändring eller vad du kan hålla på med non stopp utan att ledsna.

Övning nr 3:
Skriv ner när du känner dig som mest kreativ, upplever att tiden står still och får energi av att göra saker. Skriv sen ner hur ofta du tillåter dig att hålla på med det som du egentligen är ämnad till att göra och skapa en realistisk plan för hur du skulle kunna få in fler tillfällen i din vardag. Det kan innebära att prioritera bort något annat men betänkt då att det du vill få in mer utav är det som i slutänden GER energi, skapar kreativitet och på sikt utvecklar dig som människa. Det kan vara värt att byta ut TV-tittandet mot fler långpromenader för att det är då du kläcker idéer och återhämtar dig efter arbetsdagen.

Visst blir väl livet roligare om du får göra mer av det du är bra på, gillar och växer utav än att du ska lägga så mycket tid och tankekraft på det som inte fungerar och känns motigt. Låt andra göra det istället. Kanske finns det saker du måste göra för att livet ska fungera eller så kan du be någon göra det åt dig, som är bättre lämpad och tycker det är kul, har det som yrke eller hobby. Inse att du aldrig kan bli bra på allt men du kan bli grym på att vara DU.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar