/ Artiklar /

För kostdagbok om du har fibromyalgi

Förra gången skrev jag om hur du bör träna om du har fibromyalgi och nu är det dags att prata om kosten.

Idag är det inte riktigt känt varför man får fibromyalgi men det är känt att övervikt kan öka risken att drabbas. Fettet man bär på kan orsaka inflammationer och det i sin tur kan trigga igång tillståndet.

Precis som i fallet med friska individer så är det viktigt att göra bra matval, om inte ännu viktigare då du har fibromyalgi. Och inte enbart vad du äter men har du fibro så blir det ännu viktigare med hur du äter: Är du stressad när du äter? Smakar maten något? Är du ens hungrig?

Jag skrev i inlägget om träning om att det är viktigt att föra träningsbok för att registrera hur man reagerar på olika sorts träningsformer och jag vill tipsa om samma sak även när gäller kosten: det är viktigt att veta hur du reagerar på maten du äter – så för kostdagbok.

Här är några mattips:
• Satsa på mycket grönt. Ju grönare, desto bättre. Mer grönt innebär mer antioxidanter, vitaminer och fibrer. Ju grönare, desto mer näring. Och näring är vad du ska vara ute efter. Näringen hjälper att motarbeta smärtan, det finns faktiskt studier som visar att veganmat hjälper till att minska smärtan, i alla fall på kort sikt.
• Go organic! Då slipper du få i dig en massa gifter. Bananer, vindruvor, jordgubbar, paprika, kaffe är mest besprutade så även om du inte har tillgång till organisk mat till 100% så prioritera det du äter mest av.
• Istället för läsk – satsa på vatten, grönt te och gröna smoothies.
• Minska på kaffet. Koffeinet gör att du kan få sömnsvårigheter,  vilket i sin tur innebär sämre återhämtning. Det vill man inte då man har fibro!
• Undvik socker! För mycket socker kan innebära överskott av candida – en jästsvamp som kan orsaka många stora problem i kroppen.

Hjälp dig själv på traven:
– Magnesium: hjälper att minska på muskelspasmer. Du hittar det i nötter, bönor, spenat.
– Probiotika: en nyttig magbakterie som hjälper hålla magen frisk. Det finns ett gammalt uttryck: hälsan kommer från magen. Du hittar det i surkål, kefir, kimchi, yoghurt.
– Gurkmeja: en välkänd krydda som har starka antiinflammatoriska egenskaper. Testa min drink: varmt vatten, 1 tsk honung, 0,5 tsk gurkmeja, lite svart peppar. Drick! Eller ”göm” gurkmejan i maten och smoothies.
– Zink: för lite zink kan leda till sänkt immunförsvar. Du hittar det i nötter, spenat, kyckling, ostron.
– Vitamin D: man får det enbart genom solljus på sommaren, men man behöver få tillskott om man bor i Sverige. Det finns studie som visar att vitamin D kan hjälpa med smärtan.
– Omega 3: antiinflammatorisk och måste tillföras utifrån då kroppen inte kan producera det själv. Du hittar det i fet fisk, chia, linfrön.

Andra nyttiga tips som kan hjälpa med smärtan:
• Skumrulle (även kallad ”foamroller”) – ett rör av plast som används för självmassage. Testa!
• Akupunktur
• Skalpmassage
• Massage, vattenmassage
• Kiropraktor
• Yoga, avslappning

Stresshantering!

Stressen gör oss sjuka och har du fibro så ska du vara mycket noga med att inte hamna i olika sorters stressituationer. Ta först och främst hand om dina sovvanor: lägg dig i tid, ingen TV eller mobil strax innan du lägger dig, minska på kaffe som jag nämnde högre upp. Inget ska kännas som ett jobbigt måste utan välj det du gör noga.

För att summera det hela: näring, näring, näring. Låt kosten hjälpa dig med att hantera smärtan. Att få i dig tillräckligt med mat tillför dig energi som du behöver så mycket av på dagarna!

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar