/ Artiklar /

12 smarta sätt att hålla dig i form på resan

Ska du ut och resa? Oavsett om det handlar om en businesstripp i jobbet eller en charter med familjen så finns det en överhängande risk att alla rutiner kring kost men framförallt träning tar skada av den tillfälliga förändringen och miljöombytet.

1 Använd hotellrummets kaffemaskin eller tekokare på smartast möjliga vis. Den är inte bara till för att göra drycker med utan du kan faktiskt röra ihop en enkel skål med havregrynsgröt med hjälp av det heta vattnet, förutsatt att du har packat med dig nyttiga saker som just havregryn. Om hotellet bara serverar kontinental frukost får du se upp med croissanterna, kakorna, marmeladerna och i stället leta efter den grekiska yoghurten och färsk frukt.

2 Packa med ditt eget bärbara gym, som exempelvis ett hopprep, minibands, TRX-band – som alla tar ungefär samma plats som en plattång i väskan. Det finns massor av bra träningsprogram anpassade för dessa redskap som du kan ladda hem som appar och sedan är det bara att köra din träning på hotellrummet eller i trädgården/parken bredvid!

3 Töm minibaren – och fyll den med andra saker! Innan du checkar in på hotellet, sök upp närmaste supermarket och köp med dig morötter, kvarg (heter ”Fat free Greek yoghurt” på engelska), keso (Cottage cheese), frukt och nötter. Väl uppe på rummet så tömmer du minibaren (men inte genom att dricka upp miniflaskorna med vodka…), ställer all sprit, läsk och snacks/godis åt sidan (gärna högt upp i en garderob så att det är svårt att nå om du inte står på en stol!) – och fyller minikylen med nyttiga grejer istället. OBS! Tänk bara på att du behöver ”återställa” minibaren innan du lämnar rummet varje morgon, annars så riskerar du att få betala för spriten och det andra som saknas. Alternativt så får du prata med roomservice om detta.

4 Res i dina träningsskor. På så vis tar de inte plats i packningen och de får helt enkelt tjänstgöra som både vardagsskor och träningsskor under resan, punkt slut.

5 Har hotellet hiss? Då tar du trapporna istället! Varje dag, flera gånger om dagen.

6 Upptäck den nya destinationen – till fots. När barnen är på rummet (med din partner eller någon annan som passar dom), se dig omkring i den närliggande omgivningen genom att promenera och lära dig hitta. Undvik taxi eller kommunala färdsätt, försök att hela tiden finna tillfällen för att gå. Är barnen så pass små att de kan åka vagn, så ta med dom. Kan barnet sitta på dina axlar – så fine, då får du extra träning under promenaderna!

7 Välj ett hotell med gym i närheten. Även om inte hotellet i sig har en fitnessanläggning så finns det säkert i närheten. Det är 2017 nu, de flesta tränar, det är inte unikt. Planera i förväg och kolla detta redan vid bokningen.

8 Träna i poolen. Håll koll på när barnen badar och träna samtidigt. De flesta rörelser under vatten är jobbiga. Ta med dina minibands och trä dem runt anklarna och gör benövningar vid poolkanten eller en bit ut. Och anmäl dig till vattengympan om sådant finns, en otroligt bra träningsform – inte bara för pensionärer!

9 Spela strandtennis i vattenbrynet, med barnen. Bra för koordinationen (och solbrännan!) och flåset – och med tanke på att barnen inte alltid är så pricksäkra så kommer du få en del explosiv löpträning också…

10 Glöm inte att dricka vatten. Det gäller redan under flygresan. Den torra luften i kabinen kräver mer vätska. Undvik alkohol och koffein under flygresan, för det är uttorkande och du kommer att förstöra vätskebalansen för resten av resan redan där och då. Håll dig ständigt återfuktad genom att alltid ha en vattenflaska med dig i väskan: på flyget, på hotellrummet, på stranden, på restaurangen.

11 Joina barnen på aquaparken! Finns det ett vattenland i närheten som barnen tjatat om att besöka? Åk dit! Grattis – du har en hel dag av oväntad motion framför dig. Någon vuxen brukar behöva hänga med ett av barnen för att hålla koll i dessa attraktioner. Vi talar många trappor att gå i, upp och ned, upp och ned. Du står i bikini och kommer att göra ditt bästa för att se snygg ut och spänna core mm konstant, pga alla hunkar till badvakter som finns överallt. Det blir en del dips och chins när du ska jaga ditt barn i vattentunnlar och på piratskepp. Knipövningar blir det en hel del också i vattenrutschbanorna (om du inte vill riskera ofrivilligt vattenlavemang…) och det krävs lite armstyrka och bensprattel för att hålla sig stadig över ytan när vågmaskinerna drar igång. Och det är ALLTID någon unge som ska på toa, hämta simpuffar i bilen, ha sällskap för att köpa slush eller annat – så du kommer inte att få sitta still EN enda sekund, trust me.

12 Varva ned! Du har trots allt semester! Är det någon gång du ska passa på att vila så är det ju nu. Ingen förväntar sig att du ska hålla samma strikta kost- och träningstempo som hemma. Se till att röra dig på något sätt varje dag och spåra inte ut med maten helt och hållet till VARJE mål, så kommer du att komma hem i bra form från din semestern. Faktum är att när kroppen varvar ner så går kortisolproduktionen ned också, vilket gör att det kan vara lättare att hålla vikten. Så passa på att njut av en extra lång stund på morgonen med din kaffe och titta ut över havet, ta en siesta, stäng av mobilen och umgås med dina nära och kära. Glöm inte att ha kul och skratta. Skratt förbränner faktiskt mer kalorier än du tror.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar