/ Artiklar /

Enkla sätt att barnanpassa hälsomaten

Att hela familjen äter samma mat är ingen big deal för mig. Kanske ska du byta ut kolhydraterna, barn ska inte äta lika mycket fibrer som vuxna gör och kanske lite mer sås eller fett som till exempel smör eller majonnäs. Servera minibufféer och låt barnet välja själv – alla är vi olika och gillar olika sorts mat – även deras mamma.

Bjud gärna barnen på grönsaker före maten. De brukar gilla att vara med och skära tomater och andra grönsaker och då brukar det alltid slinka ner en del på vägen. Att låta barnen vara med och röra i grytor, blanda och vispa är smart, då kan de ofta smaka sådant de aldrig vågat annars.

Servera maten i separata skålar, många barn gillar inte när allt är ihopblandat.

Så barnanpassar du hälsomaten

✅ Gör du potatismos? Bland in kokt blomkål eller kokt palsternacka.

✅ Testa att byta ut lasagne mot moussaka (grekisk variant gjord på potatis och aubergine)

✅ Pepparot kan vara för starkt för barn. Om det ska serveras till maten ni äter (typ lövbiff med rotfrukter), kan du smula lite getost med gräddfil istället och ge dem eller helt enkelt en klick majonnäs.

✅ När du gör blomkålspizza till dig själv kan du göra tortillapizza till barnen! Ett tortillabröd till botten och sen kan du ha samma topping på deras pizza som på din.

✅ Stekt eller varmrökt lax brukar gå hem bättre hos barn än gravad eller kallrökt lax.

✅ Råris kan du byta ut mot vanligt ris eller pasta.

✅ Om du har gjort kyckling med citron och vitlökkryddning eller liknande eller annan stark smaksättning, typ chili – köp färdiggrillade kycklingklubbor istället.

✅ Gör du köttfärssås – riv ner lite morot eller vitkål i såsen, eller byt hälften av köttet mot röda linser.

✅ Smoothies är ett ypperligt tillfälle att smyga ned massor med nyttigheter – gör en smoothie på spenat, blåbär, banan och yoghurt. Den gröna färgen som ibland kan upplevas lite läskig  maskeras av den blå färgen från blåbären! En annan kombination  kan vara hallon, banan, vita bönor, yoghurt och mjölk. Bönor i smoothie låter kanske helt galet men de ger en fin konsistens och smaken är så pass mild och maskeras av hallon, vanilj och banan och går obemärkt förbi även hos den mest skeptiska!

✅ Ta vara på barnens förkärlek för pannkakor och ta det ett steg längre och gör regnbågspannkakor! Mixa ner spenat eller rödbeta för en härligt grön eller rödrosa färg. Om barnet är skeptisk mot den färgglada maten – mixa ner lite vita bönor eller råriven morot i smeten, dessa ger sig inte tillkänna lika lätt!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar