/ Artiklar /

Ditt nya liv börjar då du läst denna artikel

”Jag tar tag i det imorgon”, ”Från och med nästa vecka ska jag börja med storkok”, ”Jag sätter igång med träningen efter nyår”, ”Fast då är det ju trettondagshelg, bättre att starta efter det”. Någon som känner igen sig?

Jag har själv alltid varit en av de där personerna som har svårt att få saker gjorda. Jag tror även att mitt beteende att komma försent hör ihop med det där. Men för ett tag sedan fick jag krupp på mig själv. Min ”To do-list” blev bara längre och längre och när jag väl fick saker avprickade från den kom jag på mig själv att tänka ”bättre sent än aldrig”. Jag tror att det är precis de där orden som jag har kunnat gömma mig bakom när jag varit sen med inlämningar, sen till möten, eller när jag tänkt tanken ”jag gör det där nästa vecka….. (bättre sent än aldrig)”. Visst, sent ÄR bättre än aldrig, men NU är helt klart bättre än sent.

Jag har bestämt mig för att inte vara eller bli den där personen som både jag själv och andra förknippar med: ”Hon är alltid lite sen” eller ännu värre: ”mycket snack, lite verkstad”. Vad sägs om att göra det du också?

Mina bästa tips för att få saker gjorda:

Undvik ”allt eller inget-tänkande”. Vi tenderar ofta att ha ett ”allt eller inget-tänk” kring kost, träning och andra rutiner. Missar vi måndagens och tisdagens träningspass så kan det hända att hela veckan fortsätter i samma spår – ”Äsch jag kom ju av mig, bättre att komma igång ordentligt nästa vecka”. Ett annat vanligt resonemang som jag ser hos många av mina kunder är: att man ser hela helgen som förstörd när man vet att man ska på fest på lördagskväll.

Med det där tankesättet så kommer det att bli svårt att fullfölja något som man påbörjat. Då känns det som ett så himla stort steg att kliva in i bra kostrutiner, eller att börja med en ny vana. Det KOMMER att dyka upp hinder och utmaningar, det är en sak som är säker. Ser man dessa som något som rubbar hela dagen/hela veckan/resten av månaden, då kommer man aldrig att hitta utrymme till bra kost och träningsrutiner.

Ta varje situation för sig, fundera på VAD du kan styra över, snarare än det som du inte kan påverka. Är din dag helt upp och ner och hämtmat är enda utvägen – FINE! Men det behöver inte betyda plusmeny på McDonald’s. Kanske finns det något bättre ställe att handla hämtmat på? Eller så skippar du pommes och läsk så har du åtminstone gjort några bra val. Små justeringar som gör stor skillnad. Det är först när DU bestämt dig för att det skitit sig, som det gör det.

Planera. Vissa älskar det, andra tycker att planering kan vara världens tråkigaste ord. Men alla mår bra av att planera. Finns det ingen plan, blir det inte gjort. Punkt. Om du inte har planerat in och avsatt tid för din nya vana eller det du måste göra, så kommer du alltid att ha annat som står i vägen för dig. Jag har märkt att den träning som ALLTID blir gjord för mig, är den som är noga inplanerad i min kalender. Har man bara lite löst bestämt sig för att träna någon gång under dagen, eller kanske tre gånger under veckan, så är det lätt att det där träningspasset byts ut mot mathandling, städning, middag med en kompis, TV-tittande eller annat som känns mer nödvändigt för stunden. Men vet du att tisdagar kl 07.00 är gymtid, eller att på torsdag kl 18.00 är det dags för ett benpass – då lovar jag dig att chansen att du faktiskt gör det är så mycket större.

”Svaret på ’när?’ är i princip alltid ’nu!’”

Fundera över vad du lägger din tid på. När jag bestämde mig för att ändra mitt beteende en gång för alla så gjorde jag det ORDENTLIGT. Jag började med att göra en kartläggning över vad jag lägger min tid på under en vanlig vecka. Måndag-söndag, timme för timme. Inte helt enkelt, men väldigt lärorikt!

Visst känner vi alla att det inte finns tid? Det känns som att man ständigt jagar timvisaren på klockan och när dagen är slut har man aldrig hunnit göra det man hade tänkt få gjort. När jag kartlade mina dagar så såg jag att varje dag är fylld av aktiviteter, men jag kunde också se vad jag väljer att lägga min tid på och fundera kring om jag vill prioritera annorlunda. Rätt många timmar spenderades i TV-soffan och kanske lite väl mycket tid gick till att handla och laga mat varje dag. Efter denna kartläggning har storhandling och storkok aldrig känts mer självklart.

Vänta inte tills allt känns rätt. Tanken på att ta tag i något dagen efter eller nästa vecka kan kännas klockren. Man kan till och med känna ”WOW, vad taggad jag är för att sätta igång med bra kostrutiner nästa år!”. Och det är lätt att övertyga sig själv om att det är ett helt rätt och riktigt beslut. Bullshit! Problemet är att nästa dag, nästa vecka eller nästa månad kommer det finnas nya saker som gör att du inte har tid/ork/motivation/lust. Det kommer nog aldrig att kännas helt rätt och du kommer aldrig att känna dig 100 % redo. Svaret på ”När?”, är i princip alltid ”Nu!”.

Bättre NU än aldrig!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar