/ Artiklar /

Dina NYA koststrategier inför helgen

Fest i helgen? Många gör fel när de planerar in det.

Troligtvis tänker du så här: Du väljer att äta lite under dagen men planerar slå till på kvällen. Risken med det tänket är att du kommer kasta dig över allt skräp du ser och sen lite till. Alkohol på det and you are GONE, ner i dimman! Det är känt att ju mer alkohol man sätter i sig, desto mindre matomdöme har man kvar. Kan alla relatera till detta?

Varför inte testa det här istället?

Ät bra mat som du ska under dagen, få i dig dina bra kalorier, känn dig mätt och glad. Kom till festen, ta det du tycker om och något glas vin till. Du vinner så mycket på denna approach. Ingen frossa, du är mätt och trevlig. Vaknar utan ångest dagen efter.

För kom ihåg: det finns alltid dagen efter. Vill du må bra eller ha ångest, skuldkänslor och börja om från början på måndag?

Ett annat tänk många har angående kosten är att hålla igen på veckodagarna och vara friare (fri från VAD, egentligen?) på helgerna.

Låt oss gå genom det här upplägget:

  • Lite mat på veckodagarna innebär lite energi, hunger, dålig prestation på passen. Dålig prestation på passen = orkar inte lyfta tungt. Orkar inte lyfta tungt = dålig muskelutveckling då muskeltillväxt kräver bland annat överbelastning, dvs man lyfter tyngre och tyngre.
  • Lite mat innebär även lite med protein – våra byggstenar, det är vad musklerna också växer av.
  • Lite mat innebär även lite näring.

Helgen kommer. Du känner för lite glass, lite godis, lite mysbrunch med tillbehör, lite popcorn, lite vin, lite chips, lite korv med bröd, klart ska man passa på och få ner några pannkakor också. Du överäter även om det i dina ögon inte alls är mycket till MÄNGD.

”Vaddå? det var ju bara lite?” Få har koll på detta med ”lite”… Skräp innehåller kalorier – mycket av det, lite till volym men det kostar dig dyrt! 100 gram godis ger 350 kcal, en pizzabit ger lika mycket. Men hallå, hur många nöjer sig med EN bit pizza? Så hela skiten åker ner, den är värd över 1000 kcal.

Så! 2,5 dagars skräpkost och utan näring – igen. Lite näring på veckodagarna och lite näring på helgerna. Hur man än vrider och vänder så står man där återigen utan tillräckligt med protein och näring. Men kaloriöverskottet har man minsann klarat av med råge.

Lösningen!
Hitta en jämn nivå där du inte känner dig alldeles för begränsad och strikt. Ät, känn dig stark, energisk och gå inte all in på helgerna. För om man är mätt på rätt saker så går man inte all in. Man orkar inte få ner skräp helt enkelt. Ha koll på vad du gör, vilken sorts mat gör att du mår bäst? Vi är ute efter effekten på ditt mående. Om du längtar efter helgen matmässigt så det är något som inte stämmer med det du äter i din vardag. Om du vill känna dig friare på helgerna – vad är det som gör att du känner dig mindre fri på veckodagarna?

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar