/ Artiklar /

Din guide till hemmaträning – redskapen du behöver

Få ett presentkort värt 500 :-

Att träna hemma är smidigt. Har man bra redskap hemma så kan man alltid ta fram plan B om så behövs, om planen A var gym.

Just ja, bra redskap! Vad är bra att ha?

Vad är nödvändigt och vad är onödigt för att kunna utvecklas i sin träning?

Under flera år har jag tränat hemma. Som tvillingmamma hade jag inte så mycket tid (eller ork) att åka runt så hemmagymmet blev en perfekt lösning. (Att jag tröttnade på det efter ett tag är en annan story…)

Jag hade följande saker hemma (håll i er!):

Hantlar, bänk, medicinbollar, skivstång, kettlebells, löpband, crosstrainer, roddmaskin, skumrulle, fitnessboll, TRX, träningsmattor, step up bräda, minns nog inte allt.

Efter att jag rensat så har jag följande kvar: minibands, hantlar, stång, bänk, boll, TRX, löpband. Det är min plan B.

Låt oss gå igenom redskap för redskap!

Kettlebells: Kräver mycket teknik och jag skulle inte gett mig på kettlebells om jag inte kunnat det. Jo, de går att använda som vikter dock måste man oftast ha två st av samma vikt och det är svårt att göra övningar med två st kettlebells då handleden kan lätt bli ostabil. Problemet kan lätt lösas med vanliga hantlar. Jag skulle säga att det är ett onödigt redskap om man inte vet hur man tränar med kettlebells.

Hantlar: Perfekt för hemträning, man klarar sig långt med bara hantlar! Ett känt problem med hemträning är att man har för lätta vikter hemma för att kunna träna optimalt så se till att ha en stor variation av vikter, vi pratar allt mellan 3-20 kg. Det bästa vore om du investerade i hantlar med avtagbara viktskivor. De tar lite plats och kostar inte skjortan.

Stång: Yes, please. Enda nackdelen är förvaring och sättet att kunna ta upp stången på axlarna när man börjar bli starkare. Det är inte många som kan ha plats för rack i sitt vardagsrum om man säger så. Ska man göra höftlyft och har för små viktskivor och har svårt att komma under stången, här får du ett tips: placera stångens ändar på en hög av böcker eller barnpallar.

Fitnessboll: Har man ingen bänk så är det perfekt med att använda sig av fitnessboll. Även perfekt för magträning. Visst, den tar plats och alla i familjen vill bara leka med den men den är så pass bra att ha, så ha den som alternativ.

Bänk: Kan du få in en bänk så gör det. Då är du verkligen kittad med allt du behöver. Se bara till att den är justerbar.

TRX: Visst, perfekt att ta med när man reser. Man klarar sig överallt och oavsett vad.

Minibands: Ytterligare ett redskap som man kan klara sig med i alla möjliga sammanhang. Kom dock ihåg att banden inte har någon sorts livsgaranti och slits ut med tiden, byt ut allt eftersom och våga att ge dig på tuffare band, man blir starkare med tiden!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar