/ Artiklar /

Din efterförlossningsplan!

Alla vi har väl packat våra förlossningsväskor flera veckor i förväg, skrivit ner våra önskemål – aka förlossningsbrev – om hur vår förlossning ska se ut och hur vi vill ha det.

Partnern har fått exakta instruktioner om hur hen ska tilltala mig när jag har det som värst eller att hen ska hålla käften överhuvudtaget när jag är in the zone. Jag ska ha sockor, min favorit-behå och håret som JAG vill ha det. Äsch, jag skojar! Jag har aldrig skrivit något brev, jag tog det som det kom under varje förlossning och sjukhusets morgonrockar dög väl för mig (som ni ser på bilden! Här går jag runt sjukhuset med mina tvillingar för att få igång värkarna).

Men jag vill tipsa om en sak som många glömmer helt mitt i alla förberedelser: efterförlossningsbrev! Eller: så här ser min återhämtningsplan ut.

Vad får vi för råd idag? ”Sov när barnet sover”. ”Baka och frys kakor i förväg så slipper du baka när du får besök”. Något mer? Nja.

Gör så här istället:

  • Förbered och frys in näringsrika måltider som kommer ge dig energi och näring efter du kommit tillbaka från sjukhuset.
  • Kom överens med din partner om rutinerna kring sömnen. Ska ni turas om på nätterna? Hur kommer morgnarna se ut? Kommer du kunna få sova något timme extra medan hen äter frukost? Kan din mamma hoppa in och hjälpa dig på dagarna? Vilka dagar? Kom överens om det i förväg.
  • Bestäm i förväg hur besöken ska se ut. Vilken tid på dagen? Jag skulle nog utgå ifrån tiden när du är som piggast.
  • Ta det lugnt med besöken och kraven de första dagarna när mjölkproduktionen håller på att etablera sig och du och barnet bondar med varandra mer och mer.
  • Undvik folk som har alltid en massa råd att ge. Du VET vad du ska göra, innerst inne. Som nybliven mamma är det lätt att känna sig hjälplös men lita på din egen förmåga att kunna tolka barnets signaler.
  • Våga be om massage som present! Babykläderna har du säkert mängder av och barnet kommer växa ur dessa snabbt så gör något för DIG.

Börja med andningsövningar som hjälper dig att hitta bålkontakten redan så pass tidigt, du behöver den kontakten för att kunna vara funktionell på dagarna och med det menar jag att kunna amma med rätt bålstöd, att bära runt barnet med rätt bålstöd, gå ut på barnvagnspromenad.

6 veckor efter förlossningen: dags för efterkontrollen!

Foto iStockphoto, privat

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar