/ Artiklar /

Det du har hemma, det kommer du att äta upp

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

För många av er kan denna bit kännas som den svåraste. Har man inte jobbat med sitt mindset så kan kosten vara svår, absolut. Men! Hur vi beter oss och hur vi mår påverkar hur vi äter.

När det kommer till kosten så försök att tänka så här:
 Enkelt
Tidsbesparande
Näringsrikt
Hela familjen ska kunna äta den
Maten ska kunna ätas året runt, utan avbrott, du kan befinan dig i en liten by, i en stor stad, på semster utomlands, hemma hos mormor. Du ka kunna äta som vanligt.

Detta är vad MammaFitness kostkoncept går ut på.

Enkelt: många startar sin kostförändring från helt fel håll. Fasta, superstrikt och ensidig kost, olika sorts regler och listor av typen ”ät det här, men absolut inte det här”. Det krångliga har blivit standard. Inte så konstigt att ingen orkar hålla i den kosthållningen under längre perioder! Det är inte så här man börjar.

Vill du ändra på din kost så måste du tänka smart.

För att tappa fett så måste du ligga på ett visst kaloriunderskott. Det bästa du kan göra (och det första) är att börja rensa din kost från allt uppenbart skräp, eftersom skräpet alltid består av mycket kalorier: chips, fryst pizza, godis, glass, vitt bröd, läsk, vit pasta, billiga nudlar osv.  Och som jag brukar säga: det du har hemma kommer du att äta upp – förr eller senare.

Tidsbesparande: Det får inte ta en hel kväll att förbereda maten. Vem har tiden att lägga på matlagning när alla är hungriga? Satsa på recept som innehåller så få ingredienser som möjligt. Jo, det är möjligt! Kika i min bok ”Olgas mat”.

Näringsrikt: Dags att tänka lite extra på vad du stoppar i dig. Visst, det kan vara smärtsamt att bli av med sin sylt till müslin och Skogaholmsmackan, men det finns så mycket du kan äta istället utan att känna att du offrar något eller missar något.

Hela familjen ska kunna äta den: Det är varken praktiskt eller ens smart att laga olika rätter till alla familjemedlemmar. Jag är för att barnen ska äta samma mat som sina föräldrar men med vissa modifikationer i form av mer fett (lätt att fixa: bara att stoppa i en extra klick smör!) och kolhydrater. Ha alltid extra av vitt ris och vit pasta till barnen om du (och din partner) väljer quinoa eller råris (barn ska inte äta för mycket fibrer).

Maten ska kunna ätas året runt, utan avbrott: Maten ska vara så pass enkel och praktisk att du ska kunna klara dig oavsett om du reser, om det är påsk, om du är på ett bröllop eller hamnar i en situation där du inte kan styra något överhuvudtaget. Detta kräver dock vissa skills och det är vad du vill åstadkomma med din kosthållning, att bli så pass bra att du blir proffs på att klara dig. Men övning ger färdighet, så sätt igång redan idag.

Din läxa!
Jag vill att du spenderar din vecka med att rensa ditt hem från skräp. Detta innebär ditt skafferi, kylskåp, frys och andra gömmor. Samma gäller även din hylla på jobbet.

Bli successivt av med:

  • Chokladkakor
  • Chips
  • Godis
  • Kakor och andra bakverk
  • Såser på tub
  • Bacon
  • Salami
  • Sötad yoghurt
  • Köpta frysta rätter
  • Köpta pulversoppor
  • Sylt
  • Marmelad
  • Skogaholmslimpa
  • Lingongrova
  • Vitt bröd
  • Sötad müsli & granola
  • Risifrutti och liknande
  • O’boy
  • Russin

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar