/ Artiklar /

Den enda förebilden du behöver följa

Vilse i djungeln av hälsogurus på instagram? Vet du inte riktigt vem du ska följa? Det finns många och den enas konto/liv verkar mer exotiskt, lyckat, inspirerande och vettigt än den andra. Men efter ett tag kan man som yrkesarbetande småbarnsmamma ledsna på alla solbrända, australiensiska toppmodell-liknande fitnessatleter som ideligen lägger upp exotiska smoothiebowls med krångliga frukter, gör yoga i avancerade positioner i solnedgångar på Bali eller hittar på fiffiga övningar med kettlebells som de utför i supersnygga träningsoutfits.

Då övergår gillandet till avund och inte sällan kan man bli föraktfull mot dessa ouppnåeliga förebilder och avföljer dem. Alternativt fortsätter att följa dem ”i smyg”, för de kommer ju ändå med bra tips på övningar och recept emellanåt om man nu står ut med den övriga flåshurtiga attityden. Eller så hakar man på mer jordnära förebilder, som påminner om en själv. Några man kan relatera till – men som är en lite bättre version av oss själva. Som Olga Rönnberg! Vem vill inte ha hennes kraft, ork, jävlar anamma (och synliga magmuskler)?! Hon har fem barn for Gods sake. Hon är över 40, snygg, ärlig och har skrivit flera böcker! Det är HON som ska ändra på mig! Det är HON som ska leda mig rätt, från fördärvet till en vettig livsstil.

Jag säger inte att det är dåligt att ha förebilder inom träning och livsstil. Vettiga förebilder ger inspiration och pepp när man behöver det. Men ibland tenderar man att lägga för mycket fokus på andra och hur de lever sina liv, istället för att rikta den energin där det behövs mest – sig själv.

Det finns egentligen bara en förebild du ska följa slaviskt – dig själv.

Det är nämligen så svårt att kunna jämföra dina förutsättningar med någon annans. Mycket enklare att kapa det avståndet och gå på kärnan istället – DIN kärna. DITT liv. DINA snedsteg. DINA framgångar.

Eftersom vi lever i ett nästintill sjukligt jämförelsesamhälle så är det svårt att ducka för det här med att kunna mäta sina framgångar och se hur utvecklingen tar sig. Men den jämförelsen kan du enbart göra med dig själv som utgångspunkt.

Vi behöver skilja på primära och sekundära förebilder. Du är förstås den primära förebilden. Kända fitnessbloggare eller duktiga hälsogurus är sekundära förebilder. Du kommer i förstahand. De kommer i andrahand. Du är det nödvändiga, de är mer en kul bonus.

Du behöver att bli mer egoistisk. Tänka på dig själv. Som mamma gör man sällan det. Man sätter alla andras behov för sina egna. Man curlar sin omgivning, krattar manegen åt andra, viker kläder, packar ryggsäckar, steker pannkakor till matlådor, förbereder, donar, plockar fram, dukar av, tvättar, smeker, skäller, gnäller och entusiasmerar alla andra. Och glömmer bort sig själv. För när fan ska man hinna med sig själv? Och så blir man bitter, tycker synd om sig själv. Tröstar sig eventuellt med mat (eller alkohol, eller både- och). Konstaterar uppgivet att ”det är så här” och ”det finns inte tid helt enkelt”. Blir martyr. Men något man hinner är att lustfyllt fortsätta följa andra förebilder i sociala medier ”som har lyckats”. Och så suckar man och tänker ”om jag ändå fick till det så där”.

Det finns få saker som är så kontraproduktivt som att jämföra sig med andra och vara avundsjuk på sådant man inte kan påverka. Jag har personligen exempelvis ägnat åratal helt i onödan åt att önska att jag inte skulle ha fötts med så många leverfläckar utan haft en naturligt olivfärgad hy, att jag hade velat ha slanka ben och smala vader och inte en kraftig benstomme, samt att jag inte hade velat ha så kort överkropp, fula fötter, bred rumpa och ljusa, mesiga ögonbryn.

Men tre saker har jag lärt mig genom åren:

De kvinnor många av oss ser som ”flawless” och perfekta, med hundratusentals följare på instagram, har jag träffat off the record, behind the scenes, när inga filter eller retusch är inblandat. Jag har sett deras osäkerhet (som de också har!), jag har (med skadeglad förtjusning, förlåt!) sett deras rumpor med celluliter (som jag trodde var ”perfekta”), jag har sett dem osminkade och knappt kunna känna igen dem och jag har sett dem vräka i sig skitmat eller ta en cigg då de tror att ingen ser. Jag är cynisk och tror därför inte på enhörningar längre. Eller den perfekta, cellulitfria rumpan. Eller den felfria, alltigenom sunda hälsoprofeten. För sådana finns inte förutom i sagor.

Det du inte KAN påverka, låt det vara. Men släpp inte resten och bli uppgiven. Jag kan inte påverka min längd, eller att jag har kort överkropp, eller att jag har fula tår. Men om jag styrketränar så förändras faktiskt kroppens silhuett och man tänker inte lika mycket på att jag exempelvis har lite bredare rumpa, eftersom jag balanserar upp det genom att få starkare axelparti. Och jag må ha fula fötter men väldigt god smak gällande skor så ingen jäkel bryr sig om mina tår då. Och jag har svårt att få på mig vissa stövlar pga mina vader men stövletter är faktiskt oftast snyggare i modellerna. Och mitt naturliga hår må vara tunt – men hey, det finns extensions!

Rikta blicken mot det du kan göra något åt istället och lägg kraften på det. Jag har inte smidighet för att bli en yogagirl, eller uthållighet för att bli en långdistanslöpare, men hyfsat explosiv är jag och därför utmärkt lämpad att bygga muskler. Jag är svag för sötsaker, men lika svag för grönsaker så jag flyttar nu min passion ditåt istället, det funkar (man får bli mer kreativ bara)!

Tänk om jag hade powerwalkat alla de kilometrar jag ägnat åt att scrolla igenom ANDRAS instagramflöden! DÅ hade vi snackat förändring…

Man FÅR bli bitter emellanåt. Och sur. Och svullen. Och uppgiven. Men allt har en deadline. Efter att deadline har passerat har man ett egenansvar att förbättra sin nuvarande situation. Då är det dags att bli sin EGEN förebild.

Så här gör du, rent konkret!

  • Du tar en bild på dig själv i nuläget. Det går att använda mobilens självutlösarfunktion (finns på de flesta smartphones, du kan välja 5, 10 eller 15 sekunder – på den tiden hinner du skutta fram några steg och ställa dig på plats). Bilden ska vara på ett ställe i huset/lägenheten där det är okej ljus och inte så rörig bakgrund. Helst en enfärgad vägg. Var så avklädd du orkar. Trosa och behå. Helst inte linne. Visa det du har – i nuläget, blir svårare att se en utveckling för kroppens hållning, muskulatur och konturer/silhuett om du har plagg på dig. Ta en bild rakt framifrån, en från sidan och en bakifrån.
  • Mät kroppens omfång på följande ställen: överarm, byst, midja, stuss/höfter/rumpa, lår och vader. Väg dig.
  • Notera sedan alla dessa mått och viktenheter samt bilder i en anteckningsbok. Du kan kalla boken för något peppande, typ ”Powerwoman 2016”, ”Min framgångsdagbok”, eller inte vet jag. Viktigt att du noterar dagens datum för bilderna och måtten mm.
  • Sätt upp en strategisk plan för att lägga om din kost och träning, om du inte redan gjort det. Om du redan har en plan så är det dags att verkställa den. Vill du få extra knuff så starta en ny sociala medier-feed där DU är förebilden. Där DU visar din utveckling, både framgångar men motgångar. Lägg upp bilder på din träning, dina måltider, din visuella förändring. Om du redan har ett instagramkonto exempelvis där du mest lägger upp bilder på barnen, era kattungar och torpets veranda – starta ett till med fullt ego-fokus på dig själv och din hälsosamma livsstil.
  • Framgångsdagboken ska även innehålla saker som inte är lika svart eller vitt som centimetrar och kilon, eller tyngden på vikter du orkar lyfta eller tider du kan springa 6 km på i intervallform. Här ska även andra positiva detaljer in, små förändringar och justeringar som kanske i det korta loppet verkar tramsiga eller ”skitsamma”, men som sammantaget i det långa loppet kan vara det som gör en skillnad på fem kilo extra per år, eller en höjd livskvalitet, eller en timma mer tid över per dag för roliga aktiviteter, eller förbättrad sömn, spännande sexliv eller social interaktivitet – eller annat som du helt gör BÄTTRE nu jämfört med tidigare. Men alltså inte jämfört med någon ANNAN, utan bara bättre än TIDIGARE.
  • Några saker att hålla koll på som ofta går att göra bättre: Gå och lägga sig en timme tidigare och gå upp en timme tidigare. Ge sig själv tid för stretch/yoga en timma per vecka. Rensa bort tre st skitsaker ur kosten for good och ersätta dem med tre st vettiga alternativ. Lyckas äta 500 g grönsaker en dag (och till slut lyckas göra det VARJE dag). Successivt trappa ner på alkohol. Välja att cykla istället för att ta bilen då man handlar eller liknande.
  • Varje vecka noterar du i din anteckningsbok hur det har gått. Du följer stolt dig SJÄLV och DINA framgångar. Du kan även använda anteckningsboken som en dagbok, där du noterar saker av känslomässig karaktär som du kanske inte vill blotta publikt i sociala medier. Dessa anteckningar hjälper dig att förstå dig SJÄLV och till slut kan du se mönster och normer som du själv vill komma till rätta med.
  • Känns det för krångligt och jobbigt att styra upp allting själv, så ta hjälp av MammaFitness. Men återigen – du måste göra jobbet – MammaFitness ger dig bara verktygen, men det är du som snickrar ihop kroppen på egen hand. MammaFitness ger dig recepten, men det är du som ansvarar för att laga maten och stoppa den (och inget annat) i munnen.
  • Varje vecka tar du nya bilder och mått. Och noterar i din anteckningsbok. Det är på detta vis du successivt kommer att se din utveckling och följa förloppet från före-bild till förebild.
  • Lägg upp utvecklingen vardagligen i din sociala medier-feed (om du känner för det). Du kommer till slut att vara mer fokuserad på din egen business och inte ha tid att hålla koll på alla andras business.

Vem vet – ditt engagemang i dig själv kommer förmodligen att leda till att DU blir någon annans förebild.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar