/ Artiklar /

Därför bör du som har IBS skriva matdagbok

När ens mage har krånglat under lång tid och man länsat hyllorna på Apoteket samt provat alla husmorsknep är det lätt att man ger upp och försöker förlika sig med besvären. Man börjar acceptera att den svullna magen gör så att man ser höggravid ut för jämnan och vet var varenda offentlig toalett finns i hela stan.

Jag förstår den där uppgivelsen, jag har nämligen varit där själv. Min IBS (Irritable Bowel Syndrome) höll på att ta kål på min stora passion för mat, periodvis kunde det kännas som att min mage inte tålde någonting, och då blev mat riktigt tråkigt. Men senare förstod jag att långt ifrån alla livsmedel skapade problem, men har man ingen större koll på vad man äter och vid vilka tillfällen man får ont så är det förstås svårt att koppla ihop det hela. Jag önskar att jag hittat till matdagboken långt tidigare i min IBS:s livshistoria. För när jag började skriva matdagbok så förstod jag för första gången sambandet mellan mitt magont och vad jag stoppade i munnen. Detta tillsammans med kunskapen om FODMAP gjorde att jag kunde börja mitt detektivarbete kring EXAKT vad min mage tål och inte tål.

Läs även: Hantera din IBS-mage med FODMAP

Så här gör du:

  • Ät precis som vanligt! Kan tyckas enkelt, men tro mig – det är väldigt vanligt att man börjar äta annorlunda när man registrerar kosten. Kanske småäter man mindre för att det är jobbigt att skriva upp en massa småsaker. Dessutom tenderar vi att putsa kosten lite extra när den ska registreras, vi gillar ju förstås att framstå som hälsosamma, även i vår ensamhet.
  • Registrera ALLT! Det här skulle jag säga är den absolut viktigaste punkten. Återigen inget förskönande för att ge sken om att kosten är bättre än vad den är, blunda inte för hur det verkligen ser ut. Även om vi är helt sanningsenliga mot oss själva så är det lätt att missa att registrera vissa saker. För att lyckas ta reda på vad som är problemet så behöver faktiskt EXAKT ALLT finnas registrerat. Med allt menar jag: kryddor, matfett, alla grönsaker och så noggrant innehåll som möjligt i all mat du äter. Glöm ej heller tuggummin, halstabletter, små godisar här och där och sist, men inte minst vad du dricker.
  • Registrera dina symtom. Lika väl som du registrerar vad du äter behöver du även skriva ned hur din mage reagerar. Skriv ner varje dag hur magen har varit och i samband med vilka måltider du eventuellt fått symtom. Beskriv besväret: Uppblåst mage? Diarré/Förstoppning? Gasig? Smärtor?

Läs även: Viktiga saker om din mage din tarm vill berätta

  • Notera även andra saker som skulle kunna ha en inverkan på din mage. Exempelvis tenderar magbesvären att vara snäppet styggare vid mens och stress. Kanske kan det då vara bra att registrera om det finns andra faktorer som spelar in.

Gör detta noggranna arbete i minst två veckor, se till att få med både vardag och helg. Sedan börjar detektivarbetet! Nu är det dags att söka samband, antagligen har du redan under veckornas gång upptäckt flera saker som du fått ont i magen av.

Håll extra utkik efter dessa FODMAP-livsmedel:

  • Vete, råg och korn
  • Laktos
  • Lök
  • Baljväxter (Bönor, linser, ärtor mm)
  • Torkad frukt, fruktjuicer
  • Äpplen, päron, mango, vattenmelon
  • Blomkål, sparris, jordärtskocka
  • Sötningsmedel (exempelvis Xylitol, Erythritol och Sorbitol), finns bland annat i tuggummin och halstabletter.

När du hittat de råvaror/livsmedel som verkar vara problemet så plockar du bort dem ur din kost. Du fortsätter att registrera maten och de symtom du har (vilka förhoppningsvis blir allt färre då du plockat bort värstingmaten). Därefter kan du testa att föra in vissa av dessa livsmedel igen, men då måste du ta EN SAK I TAGET. Har du riktigt tur så kanske dina favoritäpplen som du varit tvungen att plocka bort faktiskt gå bra att äta när du inte längre äter så mycket lök, exempelvis. Du kan även börja experimentera med mängder och kombinationer för att hitta hur just DIN kosthållning behöver se ut för att just DIN mage ska må bra. Men som du förstår är detta i princip omöjligt att hålla reda på om du inte registrerar det.

Du med IBS, låt matdagboken bli din bästa vän under en tid. För jag lovar dig att den kommer att hjälpa dig otroligt mycket. I dagsläget då jag har kartlagt min mat och vet vad jag kan och inte kan äta så tänker jag i princip aldrig på min IBS. När jag plockar bort mina värstinglivsmedel så mår magen mestadels fint. Och det trodde jag aldrig skulle vara möjligt tidigare.

IBS skriv end

Foto iStockphoto

Uppdaterad 2 februari 2022

Relaterade artiklar