/ Artiklar /

Därför är ditt ”power house” viktigt (sätes- och magmuskulaturen)

Få ett presentkort värt 500 :-

Om du tränat Pilates någon gång så har du troligen hört talas om begreppet ”power house”. Det är en benämning på de muskelgrupper som gör oss starka inifrån och där ingår både sätes- och magmuskulaturen. Power house är med i allt vi gör i vardagen och ger oss en bättre hållning- och platt mage!

Läs även: Därför ska du undvika situps

Jobbar du hela dagen framför en dataskärm kan jag garantera att ditt power house inte fungerar optimalt. Du har slutat röra på dig, du sitter långa timmar – låt mig bara ge ett exempel på hur mycket vi sitter på dagarna: Efter en natt till sängs sitter vi vid frukostbordet, sitter på vägen till jobbet och sedan sätter vi oss vid skrivbordet. Vi tar paus för att sätta oss till lunch, för att sedan sätta oss vid skrivbordet igen. Vi sitter när vi åker hem och sedan äter vi middag – sittande. Sedan lägger vi oss i soffan innan vi lägger oss i sängen igen. Inte så värst mycket aktivitet, eller hur? Hur otroligt det än låter så ser det ut så för många.

Läs även: Plankguide, del 3: Statiska v/s dynamiska plankor

Det är också lätt att tappa styrkan i mage och säte efter en graviditet. Det kan bero på utebliven fysisk aktivitet, men också för att kroppens biomekanik ändras på grund av den förflyttande tyngdpunkten. Vi bär vårt barn utanför kroppen och lårets framsida jobbar extra mycket och rumpan ”faller bort”. Det är många kvinnor som blir framsida-lår-dominanta pga det.

Läs även: Vanligaste felen du gör vid rumpträning (för lite mat är ett av dom!)

Att ha ett vältränat power house handlar inte enbart om utseende. Hur stark du känner dig fysiskt i din vardag beror till en stor del på hur starkt power house du har. Här nedan följer några fördelar med ett starkt power house:

”Viktnedgång”

Det är inte sällan jag får mejl från kvinnor som säger  att de vill gå ner 3-5 kg. Jag tittar på bilderna…det finns inget att gå ner. Det enda man oftast behöver är att stärka magen, sätet, få ordning på hållningen och vips! försvinner dessa 3-5 kg utan att vågen pekat neråt.

Bättre hållning
Genom att stärka mage och säte kommer du att svanka mindre och på det sättet minska bäckenets framåtlutning, alltså få en starkare och rakare hållning. Det hjälper också till att korrigera obalans mellan olika muskler (t ex mellan framsidan och baksidan av kroppen).

Skadeförebyggande
Ett starkt power house ger oss mindre ont i ländryggen, lårets baksida, knäna och tro det eller ej – axlarna.

Fysiska förbättringar
Rundare rumpa och förändrat förhållande mellan fett och muskler i kroppen – det får man också på köpet! Om du har löpning som hobby blir du en bättre löpare med ett starkt power house.

Ökad livskvalité
Med ett starkt power house känns vardagen lättare och livskvalitén ökar. Det förbättrar ditt sexliv och hjälper dig att förbli stark även när du blir äldre.

Läs även: Fördelar med en stark rumpa (nej, inte enbart för att det är snyggt)

Alla aktiviteter vi gör sker med hjälp av power house: när vi går, när vi hoppar, när vi går i trappor, när vi stiger upp från stolen. En inaktiv livsstil leder till för korta höftböjare och så fort de blir för korta så minskar sätets aktivitet och man får ont i ländryggen, höfterna, knäna och man känner sig orörlig och stel. Korta höftböjare kan vara orsaken till varför du inte får din rumpa att utvecklas även om du redan tränar mycket.

Läs även: Träna magstödet då du borstar tänderna!

Foto Andreas Lundberg

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar