/ Artiklar /

Därför är det viktigt att ha sex

Handen på hjärtat, hur ofta ligger du nuförtiden? Med ungar runt benen och en vardag som går i 190 km/tim från morgon till kväll… Ett underliv som inte känns som förr och en kropp som fladdrar både här och där. Ja, det liksom händer något med samlivet när man har fått barn. Kanske inte för alla men för många av oss.

Minns du förälskelsen i din partner? När det räckte med ett ögonkast eller kyss i förbifarten för att du skulle bli knäsvag och känna hur du bara ville slita av honom/henne kläderna och förlusta dig. Den känslan liksom förbyts mot andra mer svårhanterliga ”jag blir så jäkla less på att alltid söva barn och vika tvätt”. Och dessutom – hur fasen ska det ens gå till när sängen har blivit en allmän sovplats för samtliga familjemedlemmar, ungar och gärna familjens husdjur som trängs om utrymmet om nätterna och det är mer en regel än ett undantag att vakna utan täcke halvhängandes utanför sängkanten. Inte superenkelt med förspel och vuxenmys då direkt.

När det väl finns möjlighet, ungarna somnar tidigt eller man kanske t om har barnvakt då brukar John Blund landa före klockan 21 och strö en hel sandlåda i ögonen och så var den kvällen slut. SÖMN besegrar tyvärr SEX alla dagar i veckan.

Men kan man inte bara strunta i det då? Tänka att det går över när barnen blivit större? Vi kan väl ligga i kapp då? Faktum är att sex är viktigt ur flera aspekter och värt att investera både tid och kraft i att skapa utrymme för och underhålla i en vuxen relation.

Oväntade fördelar med sex

✅ Det är det sammanhållande limmet mellan dig och din partner, som gör att ni inte ”bara” är föräldrar och skiljer ut er från ett vänskapsförhållande. Det ökar VI-känslan.

✅ Sex frigör spänningar och frisätter kroppens må – bra – hormon vilket minskar stressnivån och gör oss lugnare och mer harmoniska.

✅ Sömnen blir bättre.

✅ Ny forskning tyder på att immunförsvaret stärks.

✅ Du bränner kalorier och får igång blodcirkulationen. Jajamensan! En härlig stund i sänghalmen är fysisk aktivitet det också. Så för dig som inte gillar att träna, satsa på sex några gånger i veckan så får du både upp pulsen och höjer blodtrycket.

✅ Du stärker din självkänsla genom att våga visa dig för din partner, blir vän med din kropp och lär dig vad du tycker om.

✅ Orgasm istället för värktabletter. Ja, en orgasm kan lindra smärta och underlätta vid både ryggbesvär, huvudvärk och mensvärk. Hormonerna som frigörs höjer smärttröskeln.

Jag förespråkar helhetshälsa, vilket innebär att jag ser på kropp och knopp som ett system som är beroende av varandra för att fungera optimalt. Regelbunden sömn, träning, återhämtning, kost, personlig utveckling är viktiga inslag men även sex. Vi måste inte ha sex som kaniner, men på en rimlig nivå som hjälper oss skapa närhet med vår partner och kan fungera avslappnande och frigörande.

Hur gör man då, för att skapa tid och lust? När bajsblöjor och/eller trotsiga tonåringar utgör större delen av ens vardag och tanken på att ligga känns mer avlägset än att flytta till andra sidan jordklotet?

  • Prioritera att skapa utrymmet att få vara nära din partner. Kanske behöver det inte ens innebära sex men en stund av närhet, kramar, kyssar, kel och smek funkar fint det också men värdesätt att vara nära varandra.
  • Våga prova nya saker. Var lite äventyrliga och utmana varandra. Har man varit tillsammans länge behövs krydda på samlivet för att återupptäcka den andre. Det behöver inte vara så avancerade saker, prata om det tillsammans vad som skulle egga och hetta till saker.
  • Skratta i sängen! Ja, ta det inte så allvarligt utan skratta åt att det inte alltid blir så romantiskt och bra som man har tänkt sig men var stolta över att ni försöker och det är det viktigaste. Självdistans och humor är viktiga egenskaper i ett förhållande.
  • Skapa vuxentid. Barnen måste inte alltid äta tillsammans med er. Det är okej att ta en kväll i veckan när ni äter lite senare och får tid och utrymme att prata ”vuxenprat”, tända ljus och se varandra djupt i ögonen. Har ni äldre barn så ge dem en viktig uppgift i att lägga yngre syskon mot en belöning. Barn gillar att göra saker för att mamma och pappa ska vara kära i varandra. Tro mig!
  • Åk bort regelbundet. Det behöver inte vara ofta eller långt, men prioritera att komma iväg, kanske en natt på hotell, ett dagspa eller bara åka och shoppa utan barn en lördag. Ni är inte bara mamma och pappa utan de människor ni var en gång innan barnen kom.
  • Prata om hur ni träffades, gotta er i roliga minnen, romantiska saker ni har gjort. Återupplev romansen och nyförälskelsen som en gång var.
  • Hitta alternativ till sängen. Ta en dusch tillsammans, eller smyg ner i tvättstugan och ”häng tvätt” ihop, gå ut och ”röj i garaget”.
  • Vänta inte till kvällen. Bestäm er helt enkelt att ha sex innan kvällen kommer. Senare är ni förmodligen så trötta att bara tanken på att rumla runt skapar ångest.
  • Dansa! Sätt på spotify, finns mängder av schyssta listor med sköna låtar, och bara rör er tillsammans. Njut av varandras kroppar.
  • Ha sex! Använd er av snöbollseffekten att ju mer ni ligger…desto mer lust.

Jag förundras över hur lite vi kvinnor pratar om sex, som är det mest naturliga i världen men på något sätt anses tabu? Om vi öppnar upp och delar med oss inser vi att vi inte är ensamma om att få kämpa för att få ihop romantiken och vuxentiden med vår partner. Jag brukar skämta med mina vänner om att det minsann är så torrt emellanåt att det dammar. Vi är människor också, med en vardag som suger musten ur oss vissa perioder. Men sex och fysisk närhet är viktigt och värt att prioritera med tanke på alla dess positiva effekter för både kropp och själ, fysisk och psykisk hälsa. Så har du inte legat än i veckan tycker jag att du tar och bjuder upp din partner ikväll. Det är ni värda.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar