/ Artiklar /

Busenkelt julgodis fulladdat med vitaminer!

Julgodis behöver inte vara synonymt med knäck, ischoklad eller polkagriskäppar. Eller okej – det ÄR synonymt med alla dessa saker. Men det finns även smaker som tillsammans gifter sig helt underbart ihop, smakar och doftar juligt och faktiskt inte är så tokiga ur näringssynpunkt!

Chokladdoppade clementiner med pistage

  • Clementiner
  • Mörk choklad, minst 80% (sockerfri om du hittar någon sådan)
  • Pistagenötter

Gör så här: Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikron. Hacka pistagenötterna. Skala mandarinerna och doppa sedan klyftorna i chokladsmeten. Låt torka någon minut på ett smörpapper/bakplåtspapper (så att det får rinna av och gegga och ha sig). Sedan rullar du försiktigt varje chokladdoppad klyfta i de hackade nötterna. Därefter låter du godsakerna torka.

  • Inga transfetter
  • Inga färgämnen
  • Inga konserveringsmedel

Däremot får du i dig följande när du snacksar på detta busenkla julgodis:

  • Clementiner innehåller C-vitamin, järn, fibrer och faktiskt mer betakaroten än exempelvis apelsin.
  • Pistagenötter är rika på antioxidanter och innehåller även gott om mineraler som kalcium, magnesium, koppar och kalium. Innehåller även vitaminer som B1, B3, B6 och E-vitamin samt fettsyran Omega 9.
  • Mörk choklad innehåller antioxidanter (flavonoider), zink, natrium, magnesium och kalcium, men det måste vara mörk choklad med minst 80% kakaohalt. Det som smakar lite bittert i mörk choklad, tebromin, tror forskarna är det som håller blodtrycket i schack.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar