/ Artiklar /

Du och dina burpees – dags att omvärdera dem

Få ett presentkort värt 500 :-

Ingen har väl missat burpees? Och hur många har inte kört burpee-utmaningar? Och vaknar dagen efter helt trasig i kroppen…

I min värld är det totalt värdelöst med dels dessa sorts utmaningar och dels med fler än 15 burpees. Varför? För VAD vill man åstadkomma? På vilket sätt är det bättre än något annat? Varför just burpees? För att det står på nätet?

Vi backar till tiden då burpee var ett fysiskt test och inte någon sorts fitnessrelaterat straff som det har blivit idag där man tog 5 olika pulsmätningar före och efter 4 st burpees och gjorde en ekvation som baseras på hur bra hjärtat på att pumpa blod, ett bra måttstock på hur tränad man är. Det räckte väl.

Royal Huddleston Burpee (japp, det är så han hette!) var en amerikansk fysiolog som uppfann denna rörelse som en del av fysiska tester, där man var tvungen att göra FYRA stycken. Dessutom var han emot att man ska göra mängder av burpees på raken. På den tiden bestod övningen av fyra delar: Gå ner i knäböj, hoppa ut till strikt planka, hoppa in till knäböj, hoppa upp till rak kropp ( se bild) Senare blev det ett militärtest där man använde sig av 20 sekunders burpees och efter kriget blev det 1 minuts burpeetest där 27 st ansågs som illa och 41 st som bra. Nej, gå inte och testa nu för att se hur du ligger till… Ointressant – du ska inte vara med i det militära. Men Mr Burpee gillade inte alls denna sorts utveckling. Han ansåg att så många reps var dåligt för knäna och farligt för ryggen, särskilt om man har svag core.

Så – vad ser vi idag? Upphopp, ner i djup knäböj, ut i magplask (alt armhävning), in i knäböj och hoppa upp igen. Man använder sig alltså av flera kroppsviktsövningar på raken: knäböj, planka, armhävning, upphopp. Detta med magplasket stör mig för jag förstår inte det momentet. Man hoppar ut i strikt planka så att bålen kan absorbera kraften från hoppet, plaskar man med magen mot golvet så ser jag ingen som helst bålutmaning.

Så vad innebär allt detta för DIG?

Jag säger inte att du bör sluta med burpees för all framtid men var smart. Kanske ska inte hela passet bestå av burpees, kanske bör burpees bara vara en del av passet? Intensitet är en bra grej men inte i längden, men inte hela tiden och inte i form av 100 burpees på raken.

Har du knäproblem, pusha inte dig genom denna övning. Mer är inte mer och det blir inte bättre.

Samma gäller ryggproblematiken.

Är du nybliven mamma så är det definitivt ingen övning för dig, inte på ett bra tag.

När du väl gör burpees, du behöver inte bryta ner dig, utan satsa på 10-15 st och det räcker mer än väl. För vad blir annars nästa steg? 20-30? Och sen då? Och efter det?

Träningen ska ge och inte ta, bygga upp dig och inte bryta ner dig – det är mitt träningsmotto, burpees eller inte.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar