/ Artiklar /

Bli av med ditt sockerberoende på 21 dagar

Vi är ganska många som kämpar mot ett så kallat ”sockerspöke”. En del personer känner att de måste ha något sött på eftermiddagen till kaffet och en del (som jag) blir sötsugen på kvällen efter middagen när man börjar slappna av i soffan. Att bli av med sitt sockerspöke är någonting som många önskar då det kan kännas som ett beroende när tankarna på socker kommer smygande.

Hur vet jag att jag är sockerberoende?

UNCOPE är ett diagnosverktyg som består av 6 screeningfrågor för att ta reda på om du utvecklat ett sockerberoende eller sockermissbruk.

1. Har du, under senaste året, någonsin ätit mer ”sötsaker” än du tänkt dig och/eller fortsatt använda ”sötsaker” när du inte tänkt dig det?

2. Har du, under senaste året, försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket ”sötsaker”?

3. Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med ”sötsaker”?

4. Har någon, under senaste året, till exempel familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter ”sötsaker”?

5. Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa ”sötsaker”?

6. Har du, under senaste året, någonsin använt ”sötsaker” för att lindra känslomässigt obehag såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?

Om du svarar JA på minst fyra eller fler av dessa frågor så finns det en risk att du utvecklat ett beroende och missbruk av socker.

Vad kan jag göra för att bli av med sötsug?

  • Undvik snabba kolhydrater
    Snabba kolhydrater kan kicka igång ditt sockersug då ditt blodsocker stiger fort och sjunker snabbt igen.
  • Undvik dolt socker i livsmedel
    När du handlar hem dina livsmedel, kika hur mycket socker som faktiskt ingår i dem. Det är lätt att luras idag av alla produkter som utger sig för att vara hälsosamma. I innehållsförteckningen, under ”Kolhydrater” står det även ”varav sockerarter”. Är det mindre än 5g/100g så är det inte ett livsmedel som innehåller mycket socker. Är det mer än 11g/100g bör detta livsmedel kanske inte konsumeras dagligen. Kika gärna vad du har i kyl och skafferi redan nu!
  • Ät regelbundet
    Ät regelbundet, helst med 3-4 timmars mellanrum så att du håller ditt blodsocker på en jämn nivå hela dagen.
  • Drick vatten
    Drick ett stort glas vatten när du är sötsugen. Det hjälper faktiskt!
  • Drick te eller kaffe
    Köp hem ett RIKTIGT gott te eller en god kaffesort med smak från en bra te- och kaffeaffär, och njut lite extra av detta. Idag finns det alla möjliga sorter te som smakar allt från choklad och karamell, och kaffe som smakar Irish Cream. Med lite skummad mjölk i blir det en riktigt god kopp som stillar suget.
  • Borsta tänderna
    När du ätit klart för dagen, borsta tänderna. Med en fräsch mintsmak i munnen är man sällan sugen på något sötsliskigt.
  • Spela ett spel på din mobil
    Det låter kanske fånigt, men när vi spelar spel triggar vi genast vårt belöningscentrum i hjärnan. Det kan få suget efter sött att minska eftersom hjärnan får en annan sorts belöning än socker, som har en liknande effekt.
  • Krama någon
    När vi kramas och är fysiska, exempelvis vid beröring, så frigör kroppen hormonet oxytocin vilket är vårt ”må bra”-hormon, som har effekten att vi blir lugna. OBS! Kramen bör hålla i sig minst 20 sekunder!
  • Sov tillräckligt
    För lite sömn kallar på sockerspöket tidigt under dagen, eftersom kroppen är trött och hamnar då i en jakt på snabb energi. Om du vet med dig att du sitter uppe längre än du bör på kvällarna, testa att lägga dig lite tidigare.
  • Håll ut
    Håll ut utan socker i minst 21 dagar! Ditt sötsug är oftast en vana snarare än en indikation på att kroppen faktiskt behöver sött. Forskningen säger att det tar cirka 21 dagar att bli kvitt en ovana eller lägga till en enklare ny hälsosam vana, alltså cirka 3 veckor. Efter 21 dagar brukar det kännas bättre och efter cirka 66 dagar ÄR det en ny vana. Det innebär att sockerberoendet bör gett vika efter denna tid.

Häll ut mjölken på golvet-metaforen
 ”Har jag ätit en godis kan jag lika väl äta resten av påsen…”

Att tänka att man lika väl kan fortsätta äta om man väl startat är ganska intressant, för väldigt många tänker så. Men jag skulle vilja göra en liten liknelse som du kanske kan tänka på nästa gång det händer:

Tänk dig att godiset är ett paket mjölk. Om du spiller ut lite mjölk på golvet så tar du inte hela mjölkpaketet, vänder det upp och ner och häller ut den sista mjölken på golvet och tänker:

– ”…jag kan lika väl hälla ut det sista också.”

Det jag vill säga med metaforen är att det kanske finns någonting i det. Man måste inte fortsätta stoppa i sig godsaker bara för att man redan ätit en bit (eller två). Det är inte hela världen och det kommer inte påverka dina uppsatta mål. Ta nya tag, ställ dig upp igen och kör på precis som ingenting har hänt.

Ta kontrollen över ditt sockerspöke redan idag!

MammaFitness kostrådgivare har minst 180 hp inom kost. Exempelvis dietist, nutritionist eller hälsopedagog. Vi coachar kvinnor till ett sunt förhållningssätt till mat, exempelvis för att att bli kvitt ett sockerberoende. Välj mellan ett medlemskap i Kost eller Träning & Kost. Hos oss får du vägledning av proffs med rätt kompetens.

Medlemskap med kostrådgivning

Källor:
http://jod.sagepub.com/content/33/1/29.abstract
http://www.evinceassessment.com/UNCOPE_for_web.pdf

Foto iStockphoto

Uppdaterad 12 januari 2022

Relaterade artiklar