/ Artiklar /

Magmuskeldelning och bärsele: hur bärselen kan hindra läkningen

Använder du bärsele? Tänk på att bära rätt! Bärsele kan vara ett vardagsredskap från himmeln! Ett barn som vill ligga nära hela tiden, vill bli buren av just dig, eller om du behöver ha händerna fria. Det är populärt, finns i många olika modeller men en del mammor använder den på fel sätt (exempelvis är bärselen är feljusterad eller hänger för mycket).

Men låt oss backa lite!
Ta en titt på bilden här ovanför, känner du igen hållningen? Hur mår din kropp efter förlossningen? Känns den stark, stabil och du fått tillbaka kontakten med bålen? Antagligen inte. Lägg en massa bärande eller träning på det! (Jag blir förresten alltid lite nervös när jag ser mammor träna med barnet i bärselen eller använder barnet som vikt i sin träning).

Efter förlossningen behöver du fokusera extra mycket på att förbättra core och bäckenbotten funktionen, att lägga tyngd på det kan innebära mer risk än belöning. Om du är alldeles nybliven mamma så har du tillräckligt mycket utmaning genom att stå, gå och bära på ditt nyfödda. Om du har framfall så kan bärselen förvärra situationen då du lägger extra vikt på din kropp. Att göra övningar som knäböj eller utfall med bärselen på är uteslutet!

Felaktig hållning, svaga magmuskler, svag bäckenbotten och vikt på det förstärker alltså effekten av det och hindrar magmuskeldelningen från att läka.

Kroppshållningen där du svankar är en mycket vanlig hos kvinnor. Det har bland annat med graviditeten att göra, när tyngdpunkten förflyttas och man börjar kompensera det med vissa muskler. Man börjar dessutom luta bakåt för att undvika ramla framåt på grund av all extra vikt man bär.

Efter förlossningen fortsätter man att ”leva” i denna position: bröstkorgen hamnar bakom höfterna, magen sticker ut, sätet blir oaktiverat, axlarna roteras framåt. Detta gör att magmusklerna blir ännu svagare. Ont i ryggen är snarare regeln än undantag. Din uppgift blir då att fokusera på att lära dig hur du ska linjera din kropp på rätt sätt, vilka muskler som du ska stärka och vilka som stretchas. Du ska tillbaka till neutral position som gör att alla muskler jobbar lika mycket och trycket mot magen och bäckenbotten försvinner.

Här är mina topptips för dig!

  • Bär ditt barn på ryggen när det blir gammalt nog.
  • Undvik bärsele där barnet tittar framåt.
  • Använder du bärsele, se till att rulla axlarna bakåt- nedåt, lyft bröstkorgen och pressa ihop skulderbladen. Om du bär barnet på armen, tänk på att inte alltid bära det på din favoritsida. Favoritsida orsakar obalans och överbelastar ensidigt, så bär på motsatt sida lika ofta som din favoritsida.
  • Investera i ny bärsele ju äldre barnet blir. Kanske passar en annan modell bättre än den förra ju tyngre barnet blir. Olika modeller fördelar barnets vikt på olika sätt.
  • Tumregel: du ska kunna pussa på ditt barns huvud utan ansträngning – om du måste anstränga dig hänger barnet för lågt.
  • Håll barnet med raka handleder.
  • Dra ner axlarna när du lyfter upp barnet.
  • Fördela vikten jämnt mellan fötterna när du står, inte på ena sidan som många kvinnor gör.
  • Variera mellan sitta- , stå- och bärsele-vagn.
  • Låt din partner avlasta dig även med bärandet.

Foto iStockphoto Illustration MammaFitness

Uppdaterad 8 september 2021

Relaterade artiklar