/ Artiklar /

Bantar du i smyg, omedvetet?

Banta har blivit ett skällsord. Något som känns omodernt och förknippat med 80-tal, neonfärgade trikåer, benvärmare och ”Fit for life”-koncept, eller knasiga metoder som Atkins, Flygvärdinnedieten och pulverkurer. Många av oss skulle skämmas av att rätt och slätt säga: ”Nej tack, jag bantar” om någon bjussar på en hembakt kardemummalängd eller frestar med en gräddig potatisgratäng till det grillande köttet. Det känns liksom inte trendigt eller RÄTT att säga så.

Läs även: Olga: ”Därför får du sämre resultat när du bantar”

Lik förbannat är det många av oss som fortfarande bantar, år 2016. Metoderna har bara iklätts andra ord och man gömmer sig bakom termer som detox, deff, ”hålla igen”, 5:2 eller vad det nu kan vara.

Kikar vi på hur ordlistan definierar ordet bantning så hittar vi: En tillfällig och systematiskt förändrad diet i försök att minska i vikt, dock inte genom en kost som uteslutande består av vätska, vilket kallas att fasta.”

Ska vi vara petiga så är en korrekt utförd deff inte att banta. Få av oss tränar så pass professionellt och håller sådan pli på kosten året runt, att vi kan sälla oss till den grupp människor som ”deffar”. Att deffa innebär att du tänker på makronutrienterna och har ett kontrollerat kaloriunderskott kombinerat med styrketräning för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt och så liten fettmassa som möjligt. Men det är inte sällan man hör folk säga i lunchrummet på jobbet ”Nä, men alltså jag deffar lite inför bröllopet bara”, eller andra konstiga uttryck. Och det sägs inte av bodybuilders utan av medelålders kvinnor. Att banta innebär att du vill tappa kilon (gärna fort!) och skiter fullständigt varifrån kilona tas, om det är muskler, fett, vätska eller whatever som försvinner – bara du går ner i vikt – det är allt som räknas.

Eller detox, som så många tror ska ”avgifta” kroppen från toxiner och sådant. Det finns seriösa detoxprogram att följa, som exempelvis kinesiologer tar fram åt dig, efter att de först ha tagit en massa tester på din kropp för att ta reda på vilka tungmetaller och andra gifter du har överrepresentation av i systemet just nu. Då måste du äta en särskilt framtagen kost under en LÅNG tid, för att toxinerna ska ha en chans att lämna kroppen och systemet. Att tro att man blir ”detoxad” genom att dricka grönsaksjuicer i sex dagar är en myt. Däremot kan man känna sig piggare och få bättre hy och liksom känna sig ”renare” – plus att man förstås går ner i vikt (även om det bara är vätska som kroppen släpper tillfälligt), men det är ju en annan femma.

Kanske är det så att du TROR att du äter hälsosamt och medvetet, men egentligen råkar banta istället?

Bantar du omedvetet? Kolla igenom hur många punkter nedan du bockar av:
Du bara måste dricka kaffe eller te precis hela tiden.

Du har ett enormt socker- och/eller saltsug.

Du har svårt att kontrollera din hunger och tänker knappt på något annat än nästa mål mat.

Du äter även när du inte är hungrig.

Du har ofta halsbränna, diarré eller förstoppning.

Din energinivå är ojämn på dagarna och pendlar mellan att du är maniskt euforisk och sedan dödstrött, nästan håglös.

Du kissar oftare än vanligt.

Du har problem med humörsvängningar och blir arg eller irriterad snabbt.

Du är glömsk och har svårt att koncentrera dig, minns inte bankomatkoder eller förlägger saker (kan bero på brist på Omega 3 och att din kropp helt enkelt har fått för lite bränsle, särskilt om du utesluter kolhydrater helt).

Du ”straffar” dig själv när du känner att du ätit för mycket, genom att ställa dig på löpbandet, eller genom att helt enkelt knappt äta något alls dagen efter, eventuellt att du exkluderar alla kolhydrater dagen efter, eller två dagar efter.

Du tycker att så länge du äter så lite som möjligt så kan det omöjligt vara dåligt, för det är ju ändå bara en tidsfråga innan du ”trillar dit” och äter något onyttigt igen.

Du ersätter ett eller flera mål om dagen med någon form av dryck, typ Nutrilett, NaturDiet eller en grönsaksjuice.

Du är helt besatt av lightprodukter och livrädd för att äta (även mindre portioner) av saker som fet fisk, olja och nötter.

Ditt mål är att gå ner minst ett kilo i veckan, annars blir du besviken och tycker det tar för lång tid.

Fler än tre punkter och du bantar förmodligen i smyg, utan att ens reflektera över det.

Hur ska man göra då?
Enkelt beskrivet är den stora skillnaden mellan bantning och en hälsosam kosthållning varaktigheten. Bantning görs på kort sikt. Hälsosam kosthållning görs på lång sikt. Den ena metoden klarar du bara av att göra under en begränsad tid medan den andra gäller för resten av livet.

Att försöka klara sig på för lågt kaloriantal per dag gör i längden att du blir trött, energilös, får svårt att träna och fokusera, får blodsockerfall och cravings och skapar en besatthet efter mat. Att däremot vänja kroppen successivt vid lagom med bra mat, i rätt balans, med rätt proportioner av protein, kolhydrater och fett – är det som gör att du håller en stabil vikt.

Läs även: Alexandra Pascalidou: ”Min kropp är trygg eftersom den aldrig bantat”

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar