/ Artiklar /

Hur baksteg tar dig närmare framsteg

Har du någon gång gjort en hälsomässig konkurs? Grattis, då har du säkert lärt dig något av den dikeskörningen! Att lyckas med att ställa om kosten till nyttigare alternativ och få från soffpotatis till att träna regelbundet – det är lika stor omställning livsmässigt som att ge sig på ett karriärbyte. Man kan inte kräva att det ska funka vid första försöket. Det kanske rentav går åt helsike första gången. Eller andra och femte gången också.

Eller jämför för all del med hur ”enkelt” det är att hitta en livspartner. Lyckades du direkt? Grattis till dig! Många av oss andra har inte samma tur utan behöver gå på en del nitar och lära känna oss själva på vägen.

Att misslyckas är ett tecken – ett kvitto – på att du har försökt göra något. Att du har agerat. Kanske använt fel redskap, inte haft rätt magkänslor eller haft fel fokus. Men du har åtminstone gjort något. Att aldrig någonsin ens försöka och bara sitta i ett hörn och hoppas att mirakel och underverk och framgång ska trilla ner på ett silverfat framför dig – det kommer inte att hända.

Det kan låta knasigt och bakvänt – men för att lyckas här i livet är det bara nyttigt om du misslyckas emellanåt också.

Sometimes you win, sometimes you learn”

Så – omfamna dina baksteg! De tar dig närmare dina framsteg, vi lovar.

Fördelar som ett misslyckande ger dig:

Reflektion av ditt agerande. Om du bara lyckas så analyserar du sällan vad du gjort som gör att det funkar så bra. Även detta är något du bör lära dig, men det allra vanligaste är att vi rannsakar oss själva när något inte har fungerat. Det tvingar oss att reflektera av ditt agerande, att gå igenom alla händelser på repeat i huvudet igen, spola tillbaka bandet och analysera varför det blev som det blev. Vi MÅSTE ju göra det, för att repetera något som uppenbarligen inte har varit framgångsrikt vore ju en dålig idé, eller hur?

Ödmjukhet. Du blir mer rustad inför svårigheterna och komplexiteten som uppgiften kan innebära. Vilket skärper dina sinnen och samtidigt gör dig mer triggad och mer tacksam när du väl sedan tar dig över de hinder som krävs. Den tacksamheten och den ödmjukheten gör dig bättre rustad över att kämpa för att behålla det nu uppnått och inte ta det för givet.

Revanschlystnad. Många tycker att detta är en ”ful” drivkraft. Det tycker inte jag. Alla sätt att nå dina mål på är bra, även de som kanske inte klassas som så särskilt ”etiskt korrekta”. Släpp jante-koftan och våga sträva efter något bättre. Du både kan och vill något mer och om du samtidigt drivs av att visa detta inför dig själv och andra så är detta en drivkraft betydligt starkare än du kanske kan föreställa dig.

Lärdomar som inga framgångar kan ge. Misslyckanden lär dig saker som gör att du lär dig den krassa verkligheten snabbare än om du bara studerat den vid sidan av och inte hoppat själv. Misslyckanden lär dig att konfronteras med känslor som besvikelse och skam, misslyckanden lär dig hårda läxor som att det du ignorerade mest för stunden även var skälet till att du inte lyckades.

Styrka och visdom. En människa som aldrig har haft en motgång eller gjort några misstag, hur upplever du den personen? För att bli en stark och klok människa KRÄVS att du har trillat dit ibland, att du har gjort fel och dubbelfel, att du har varit nonchalant och ignorant och att du därefter tagit dig ifrån den plattformen, lär dig något och kommit ut ur upplevelsen som en mer hel människa. Som någon som är starkare, klokare och mer benägen att lyckas nästa gång.

Signaler om spårbyte. Om du går omkring och lever rent felaktigt en längre tid blir ju detta bara kontraproduktivt. Det är väl lika bra att dra bort plåstret direkt? Om du är så fel ute med en satsning, oavsett om det gäller din kost, träning, vila, jobbsituation eller relationer – så ska du bara var tacksam ju snabbare du får signaler om att du är ute och cyklar fullständigt. Ett tidigt misslyckande underlättar för dig att samla din kraft och ompositionera, justera och sedan fokusera på rätt saker – för att få ut det bästa av livet.

OK, om vi ska översätta ovanstående tips till rent praktiska situationer då, gällande träning, kost och vila?

Misslyckanden gällande kost
Går du inte ner i vikt? Dags att backa bandet. Äter du för lite eller för mycket? Har du verkligen koll på vad du äter överhuvudtaget? Kom ihåg – det är inte någon annans ”fel” att det blir så här. Ta ditt eget ansvar. Men ta även ansvar för att välja en kosthållning som passar dig på lång sikt. Om du har väldiga svårigheter med att följa ett kostschema så behöver kanske schemat justeras mer efter din livssituation. Och om du tränar väldigt mycket behöver du också äta utefter detta. Även tvärtom – om du INTE tränar mycket så behöver du VERKLIGEN tänka efter på hur och vad – och hur mycket – du äter.

Tips!
Väg maten och för kostdagbok, annars är det omöjligt att ha full kontroll. Även du som tror dig ha ”koll” på detta, återinför vägningsprocessen. Kanske har du missat någon detalj, som att väga maten efter att råvarorna är tillagade eller annat.

Misslyckanden gällande träning
Följer du träningsprogram slaviskt? Eller går du duktigt till grupp-passen på gymmet och sliter utan att se resultat? Eller känner du att du bara inte pallar att träna överhuvudtaget helt enkelt?

Misslyckanden gällande vila
Du lägger dig i tid men känner dig ändå inte utvilad. Alternativt – du försöker verkligen göra något åt din stressiga livssituation men insåg att det verkligen gick åt skogen.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar