/ Artiklar /

Äter du pedagogisk lunch? Så får du portionskontroll!

Matvanor, hälsa och lärande hänger ihop och påverkas av varandra. Därför är det många som arbetar med barn som äter så kallad pedagogisk lunch på sitt jobb. Ska man inte kunna äta nyttig mat bara för att man behöver äta pedagogisk mat på jobbet? Vad kan du själv tänka på för att denna måltid ska bli så bra som möjligt och så att du ändå når dina resultat?

Det finns många fördelar för vissa yrkesgrupper med pedagogisk lunch: det är ett tillfälle för samvaro mellan vuxen och barn. Måltider är också en viktig social situation att lära sig att hantera, både för barn och vuxna. Det finns möjligheter att grundlägga goda vanor hos barnen i samband med måltiderna som kan bli viktiga.

Men hur ska nu du äta för att det ska bli en bra måltid för dig?

Ett tips är att läsa skolmatsedeln, du ska aldrig behöva hoppa över en måltid bara för att den är ”mindre bra” men du kan vara smart och äta lite mer eller lite mindre beroende på vad som serveras. Så ha lite koll på veckans matsedeln och om du vet med dig att det är en mindre bra lunch så kan du komplettera med extra mellanmål denna dag. På så sätt ligger du steget före hela tiden och får i dig det som du behöver både i energi och näring.

Portionskontroll, tänk så här!

✅ Protein. Satsa på en ”ren” proteinkälla som en köttbit, fågel- eller fiskfilé. Om det är grytor, wok eller gratäng, ta mindre av såsen och mer av proteinet. Finns det baljväxter och mager ost på salladsbuffén så får du gärna fylla på med det. Tänk minst en handflata protein!

✅ Kolhydrater. Välj en kolhydratskälla som är fiberrik i första hand. Annars gärna någon som är kokt eller ugnsstekt. Exempelvis kokt potatis, fullkornspasta, kokt ris (gärna råris eller fullkorns ris), ugnsrostade rotfrukter, kokt quinoa. Undvik friterat såsom pommes. Ta mindre om det är mos och gratäng. Om det inte finns någon bra kolhydratkälla, fyll på med knäckebröd till maten. Tänk en knytnäve kolhydrater.

 Grönsaker. Här får du ta fritt, fyll på med det så du blir mätt.

✅ Fett. Här är det lätt att energin drar iväg eftersom fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi per gram jämfört med kolhydrater och protein. Begränsa mängden sås, dressing och röror. Bra fetter är olja, fet fisk, frön, nötter, avokado. Men håll koll på mängden, 1 msk olja, eller ½ avokado räcker för 1 portion.

Så: gör aktiva val val när du väljer mat och hur mycket mat. Drick gärna vatten till maten och ät dig lagom mätt. Lunchen är en av dagens måltider och det är helheten som räknas, så om inte din lunch blir helt optimal en dag så kan du göra så gott du kan med de andra måltiderna den dagen. På så sätt blir helheten bra och du gör så gott du kan med din pedagogiska lunch. Med övning och en god planering så kommer det gå lättare – hellre nästan rätt än helt fel!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar