/ Artiklar /

Ätardagar: ja eller nej? Olga reder ut

Få ett presentkort värt 500 :-

Morgonpromenader. BCAA (aminosyror). Proteinpulver. Deff. Och ätardagar.

Alla dessa begrepp kommer från fitnessvärlden, folket som tävlar i fitness. Men nu har många vanliga motionärer börjat ta efter. Ibland helt utan att behöva det. För det du ser är inte vad du får.

Åh, vad jag minns dessa dagar! ”Duktig” i sex dagar per vecka och det enda jag kunde fokusera på var att ha en ätardag. Ni vet, en dag per vecka där man kan äta precis allt. ALLT och lite till, för det var bråttom att trycka ner ännu mer mat när klockan visade 23.00 och det var en timme kvar av ätardagen. Man ska utnyttja dagen till max, eller hur? För att…YOLO.

Det jag märkte med tiden var att jag blev fixerad vid denna dag och det kändes inte bra två-, tre dagar efter denna matorgie. Det tog mig två dagar att komma tillbaka, sluta fisa och rapa, känna mig svullen, vattnig och obekväm i min egen kropp. Det kändes dessutom äckligt att passa på och trycka i mig stora mängder mat, för att sedan utsätta sig för ren svält de nästkommande sex dagarna. Så sjukt!

Tanken bakom upplägget är alltså köra superstrikt med maten och träningen sex dagar av sju och sedan gå all in med precis vilken mat som helst den sjunde dagen. Kolhydratladda. Skaka om hormonsystemet. Sunt? Inte i mina ögon.

Vad brukar bestå maten av denna dag? Inte råris och sötpotatis direkt. Rent skräp. Pizzor, mackor, pasta, godis, glass… Allt som går att trycka ner.

Jag tycker att det är en ätstörning och det är känt under namnet hetsätning. Först äter man lite och tränar mycket och under tiden planerar man noga sin ätardag: samlar på sig chips, godis och choklad varje gång man handlar och jag har till och med hört om speciella hyllor i folks hem där de förvarar sitt skräp. Sunt? Inte särskilt.

Många idag lever redan i en värld av svart eller vitt, där det är antingen- eller som gäller. Ätardagar kommer bara att förstärka detta. Sunt? Inte i min värld.

En del kan inte hantera dagen efter en ätardag heller. Vad menar jag med det? Jo, risken är stor att det inte blir något stopp på eländet. Det börjar med en dag och sen två dagar och sen en vecka.

Och, som sagt: magen! Hur mår den dagen efter sådan matfest? Vi har alla sett dessa bilder där fitnessmodeller förvandlas till gravida i åttonde månaden – och visar upp detta. Sunt? Jag är inte säker.

I mångas ögon är jag säkert ingen typisk PT. Antagligen för att jag för liberal. Jag undviker det uppenbara onyttiga men annars är jag rätt avslappnad med maten. Jag väljer mina koststrider. Jag är inte så jättenoga med tillsatser eller om ett visst livsmedel är eko eller inte – jag gör så gott jag kan i en given situation. Livet jag lever tillåter inget annat. Jag har inte den tiden att sitta och gräva i varje kvargburk, jag vill satsa på mitt företag och det kräver ju sitt. Så jag valde att fokusera på att underhålla det jag har byggt upp och skifta mitt fokus från maten mot annat. Självklart har jag lärt mig kostgrunderna först – och vad som är vad, vilket är vad jag försöker lära er i mina böcker och här på mamma.fit. Idag tänker jag knappt på mat; hemma har jag det jag brukar äta och när jag reser så vet jag vad jag ska satsa på. Visst, jag har mina problem jag med, som t ex sluta äta i tid och vara mer medveten om hur jag äter (vid datorn eller vid matbordet). Men i stora drag så har jag lärt mig om mina beteenden.

Det bästa sättet att undvika hetsätning är att sluta förbjuda sig själv den maten man tycker om, men när man väl ska göra det så ska man göra det på rätt sätt och så kom ihåg 90/10. Det gäller allt: dagens mat, veckans mat, månadens mat.

Sen om något blivit ens livsstil- som jag vill att ni ska skaffa er, så är det när man gör något utan att tänka på det. Du gillar träna- du tänker inte på det, du bara gör det. En nybörjare letar efter motivation att börja men det gör inte du- träningen har blivit en självklarhet och är en viktig del i ditt liv. Samma med mat – det går att ha ett avslappnat förhållande till det så länge man inte känner att man hela tiden missar något.

ont i magen

Tips på hur du ska tänka när du vill skifta ditt fokus från matfixering utan att balla ur helt

1. Precisera maten du tycker om och som kan bli din räddare i tuffa situationer och anpassa dagen efter det
Gillar du exempelvis mörk choklad och räknar det som livskvalité, gör chokladen dig mer nöjd? så varför vänta till lördagen då du brukar förlora kontrollen över lördagsgodiset eller chipspåsen? Bra men då måste du välja bort något annat: t ex godis på lördagar eller chips framför TVn på fredagar. Du kan inte ha både och om du har vissa kroppsmål så välj med omtanke.

2. Praktisera och träna viljestyrkan
Världen är full av frestelser och en del kan man styr själv som t ex sluta köpa skräp hem för man kommer ändå att äta upp det. Men vissa situationer som du inte har kontroll över kräver mer av dig: så utsätt dig gärna för frestelser, men gör det medvetet och var närvarande och reflektera över vad du känner. En utmaning till dig: nästa gång du befinner dig i en sådan situation, låt oss säga du blev bjuden på fika med kanelbulle. Ta ett par bitar av den och sen lägg åt sidan. (Bit nr 5 känns ändå mindre spännande än de första bitarna, eller hur?). Nej, ingen ökar 3 kg av 2-3 tuggor men du kommer att få mer självförtroende när det gäller mat generellt.

3. Fokusera mer på det som är viktigt
Med det menar jag att det finns stora viktigare val än små, obetydliga. T ex: att få i sig tillräckligt med protein är viktigare än om man fått i sig för mycket salt gör cardio på tom mage eller inte. Eller styrkepassen är viktigare än fundera ihjäl oss om cardio ska göras på tom mage eller inte (ingen skillnad btw) . Vi tenderar dock att göra tvärtom, ser inte skogen för träden och stressar oss över betydelselösa moment.

4. Tro på det du gör och förvänta dig resultat
Långsamt framåt är ändå framåt, långsamt framåt ÄR resultat. Att ha en avslappnad inställning till maten kräver mycket tid och tålamod. Även acceptans om ni frågar mig! Här är jag och så här ser mitt liv ut. Börja din resa härifrån!

5. Sist men inte minst: ha koll på hungern och dina cravings, har de minskat?
Går du och tänker på choklad dagarna igenom, då fungerar inte din kosthållning som livsstil. Testa att kanske ta choklad ett par gånger per vecka istället för en hel kaka en lördag kväll.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar