/ Artiklar /

Är det farligt att träna med träningsvärk?

Få ett presentkort värt 500 :-

Varför man får träningsvärk är ännu inte klargjort. Forskarna har inte hittat anledningen till detta än. En sak som de dock är enade om är att man framkallar den när man utför något som kroppen inte är van vid och det är något alla människor får, oavsett hur vältränad man är eller inte.

Jag har under den senaste tiden fått en del mejl kring träningsvärk och en del är bekymrade över att de inte längre får någon träningsvärk av sin träning. De är bekymrade och undrar om träningen inte varit tillräckligt hård?

Jag vill därför slå hål på lite myter kring träningsvärk en gång för alla!

Är det farligt att träna med träningsvärk? NEJ! Snarare tvärtom! Att mjuka upp kroppen med fysisk aktivitet och få musklerna varma, kan snarare förebygga träningsvärken. Enda nackdelen med att träna med träninsvärk är att du kan bli begränsad och inte orka lika mycket om musklerna inte har återhämtat sig tillräckligt sedan föregående pass.

Om jag stretchar tillräckligt efter passet så får jag ingen träningsvärk imorgon. Det stämmer inte! Stretch kan inte motverka träninsvärk. Stretchens kan vara skadeförebyggande, men den kan inte lindra din träningsvärk. Sen att det är skönt att få sträcka ut kroppen efter ett hårt pass, det är en annan femma.

No pain, no gain! ”Om jag inte vaknar imorgon och knappt kan resa mig ur sängen, då har dagens pass inte varit till något nytta”. Detta stämmer inte! Bara för att du inte har någon träningsvärk så innebär det inte att ditt pass inte varit tillräckligt hårt, det handlar snarare om att kroppen har vant sig vid belastningen. Använd inte smärta som indikator till om ditt pass varit tillräckligt, mät dina resultat i dina prestationer istället. Har du ökat vikterna? Springer du dina intervaller snabbare? Fixar du att hålla en bättre teknik? Gå efter dessa faktorer istället.

Vältränade personer får mindre träningsvärk. En elitidrottare kan få träningsvärk lika gärna som en nybörjare. Ställ en fotbollsspelare på ett par skidor och be denne staka sig igenom kommande timma så lovar jag att det kommer kännas dagen efter. Det handlar om att kroppen får utsättas för sådant den inte är van vid.

Läs även: Sluta jaga träningsvärk

Kan man då göra något för att undvika träningsvärk?
Det finns inget sätt där man kan garantera att du inte kommer få träningsvärk, men för att mildra den så kan det vara  en god idé att inte gå ut för hårt. Är du nybörjare så starta lugnt och låt kroppen vänja sig vid den stress den kommer att utsättas för. Det samma gäller om du är van motionär och har fått ett nytt träningsschema, maxa inte från dag 1, utan låt kroppen vänja sig. Lär känna övningen och de nya rörelsemönstren innan du lastar på massa vikter.

OBS! är du nybliven mamma så ska du definitivt inte jag träningsvärk eftersom du måste kunna ta hand om ditt barn med allt det innebär: kunna bära barnet, gå ner på huk för att plocka upp något, gå i trappor osv.

Läs även: Gymträning för rookies – Olgas enkla guide

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar