/ Artiklar /

Använd mammatalangerna till din fördel, inte nackdel

Mammatalang 1

Sömnbrist, knappt någon egentid, frustration och en kropp som inte längre ser ut som den gjorde innan du skaffade barn. Inte undra på att man får karaktärssvackor som mamma! Och träna är ju bara en lyx som de som är barnfria (eller har äldre barn) kan ägna sig åt, eller hur?

Så där låter det ofta när vi mammor skyller vår dåliga form på just moderskapet. Och visst, vill man hitta ursäkter till att inte träna eller äta vettigt så kan listan göras lång. Men släpp offerkoftan, morsan! Det går att använda din mammatalang till din fördel istället för en nackdel. Du behöver bara tänka lite annorlunda och agera lite annorlunda. Och just anpassning till något nytt, det har vi ju redan gått igenom den sekund vi blev mammor – så hur kan någon annan livsstilsförändring vara krångligare än just det? Nä, just det. Vi ÄR redan krigare och rustade för att stå pall för mycket, bara genom att vara mammor.

Så går du från ”not, because I’m mama” till ”hot mama!”:
Offertänk: ”Träning låter kul, men det finns inte i min vardag. All tid går åt till att jobba, städa och plocka undan efter barnen”.
Konstruktivt tänk: Hur städar du då? Bara genom att göra en squat varje gång du böjer dig ner för att plocka upp kläder som någon kastat, lego, eller matrester som hamnat på golvet, så vinner du mycket. Personligen måste jag plocka upp saker säkert 50-70 gånger om dagen. Det blir många squats! Dessutom bättre för ryggen.

Offertänk: ”Det är så svårt att stå emot sötsuget. Jag är ständigt trött och då är det skönt att få unna sig något gott, det är liksom det enda jag kan se fram emot.”
Konstruktivt tänk: Behandla dig själv som du behandlar dina barn. Skulle de få äta godis varje dag, ”bara för att det är så gott”? Knappast, va? På lördagarna så äter de väl heller inte godis från det de vaknar tills de går och lägger sig, eller hur? Utan de får sin påse med en färdig ranson. Hitta ”din” lördagsgodispåsestund varje vecka. Om det inte är lördagsgodis du suktar efter, kanske det någon gång är en kanelbulle. Eller några glas vin. Eller chips. Men inte allt samtidigt. Hitta balansen.

Du kräver den av dina barn så du kan kräva den av dig själv också. Hitta även annat att se fram emot. Jag lovar, du är kreativ: Kom på något du vill göra istället, som inte innefattar godis eller skräpmat. Till slut kommer du att finna 90/10 balansen där du gör bra val största delen av tiden (90) och lever lite friare vid väl valda tillfällen (10).

Offertänk: ”Jag har helt enkelt inte tid att laga olika sorters mat och barnen gillar ju inte nyttigt.”
Konstruktivt tänk: Är det barnen som bestämmer då? Varför det? Om jag skulle låta mina barn välja fritt skulle de äta pannkakor med lönnsirap och vaniljglass tre gånger om dagen. Barn är inte rationella på det viset, det är därför de har föräldrar som guidar dom.

Det kan vara svårt att få barnen att äta quinoa och kvarg, absolut. Men grundingredienserna i proteinet exempelvis kan vara detsamma som du äter. De flesta barn gillar kyckling, nötfärs, fläskkött, fisk. Om de sedan vill ha sitt ris eller pasta till så fine. Du kan ju välja ett annat tillbehör som är bättre och ösa på med mer grönsaker.

Till slut blir de nyfikna och vill testa. Halvfabrikat är överlag riktigt dålig mat och tyvärr väljer man det vid tidsnöd, men förbered mat på söndagar och onsdagar exempelvis och stek upp kyckling eller fisk eller köttfärs så att du har färdigt, så kan du bara värma det sen.

Offertänk: ”Det är så svårt att hitta på vad jag ska träna eller äta, jag är ofta så trött och saknar inspiration.”
Konstruktivt tänk: Även här ska du använda dig av dina mamma-skills. Du klarar ju av att rodda med barnkalas, när matsäckar ska packas, gympakläder ska med och när ungarna ska vaccineras. Sådant löser du knappast genom att vara spontan och få lite feeling samma dag – nej, du har helt enkelt planerat i förväg. För det gör mammor – planerar. Planera för dig själv också när du gör samma schema, typ på söndagarna. Då går du igenom den kommande veckan och skriver in vad och när du ska träna, planerar lunchlådor och middagar, gör storkok, tar fram träningskläder och packar din egen väska med duschtvål, handduk med mera om du ska iväg till ett gym.

Offertänk: ”Det är viktigare för mig att umgås med barnen än att lägga tid på träning.”
Konstruktivt tänk: Träna tillsammans med barnen då! Spela badminton, volleyboll, fotboll. Nästan alla barn tycker det är kul med hinderbana hemma. Eller gå till ett utomhusgym med barnen, eller en vanlig lekpark. Här kan du se lite tips på detta.

Offertänk: ”Jag vill inte ge barnen en osund inställning till mat genom att banta eller mixtra med dieter.”
Konstruktivt tänk: Självklart inte! Bantande mammor får ofta bantande barn senare i livet. Men vem har snackat om att banta? Du ska välja en kost som hållbar att köra livet ut, ingen quick-fix, ingen fasta, ingen detox eller annat konstigt. Det är fullt normal och balanserad kost som inte är det minsta skrämmande, exkluderande eller vikthetsande. Bara en bonus om barnen lär sig en del om balanserad kost och näringsämnen också. Tydligen missar många att lära ut detta i skolan idag.

Offertänk: ”Jag har inte råd att hålla mig i form. Gymkort/PT är dyrt och ekologisk hälsomat likaså. Jag är ensamstående/deltidsarbetande mamma och ekonomin är ansträngd.”
Konstruktivt tänk: Att vara hälsosam har inget med pengar att göra. Läs här om varför.

Offertänk: ”Att vara mamma är tillräckligt för mig. Varför måste man hålla på med ytliga mål som att vara snygg också? Som om jag inte hade tillräckligt med krav på mig…”
Konstruktivt tänk: Själva snygg-detaljen får du ”bara” som en bonus, så det behöver du inte ha som primärt mål med träning och hälsosam kost. Jag lovar att det finns enklare och snabbare knep att bli snygg på om nu det är målet, smink, nya kläder, en bra klippning/frisör, lite solbränna osv. Men du har svaret på denna fråga redan i början av meningen. Att vara mamma ställer tillräckligt mycket krav på dig. Just DÄRFÖR måste du vara i god form.

När du var ung kunde du gå på krogen och vara ute och svira till klockan fem på morgonen, röka och kröka, sedan sova till två på eftermiddagen dagen efter. Idag funkar ju inte det. Andra är beroende av dig och din hälsa, din styrka, din mentala närvara. Det handlar faktiskt inte bara om dig. Det handlar om att du bör ta ansvar för att inte duka under av pressen det innebär att vara förälder med följdsjukdomar som diabetes, rygg- och ledvärk, nedstämdhet/depression, utmattningssyndrom och annat.

Det är vetenskapligt bevisat i flera studier att träning minskar stress-symptom och gör dig klarare i huvudet rent mentalt. På samma sätt som det är bevisat att stora mängder socker verkligen inte tillför något positivt för din kropp överhuvudtaget.

Det handlar inte om att du ska kunna visa upp en snygg kropp i bikini när du åker på Lollo & Bernie-semester med barnen (men erkänn att det inte är en direkt nackdel…) – det handlar om att du ska orka bära barnen när de inte orkar gå, att du ska lyfta tunga matkassar, vara pigg när de behöver göra läxor, lära dem att göra kullerbyttor, få plats bredvid dem i gungan i parken, kunna springa efter dem snabbt om någon drar iväg mot en trafikerad väg i ett obevakat ögonblick.

Det handlar om livet. Livet som mamma. Du har själv makt att göra det livet enklare genom att vara stark i bål och core, med stolt hållning, schysst karaktär och gladare humör.

Behöver du professionell hjälp på vägen kan du få det av MammaFitness experter som coachar dig i kost och träning!

Mammatalang end
Hur många squats per dag tror du att du skulle kunna göra?

Personlig träning och kostrådgivning
Uppdaterad 14 januari 2022

Relaterade artiklar