/ Artiklar /

10 heta tips från coachen – att coacha sig själv till framgång

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Du har inte tränat idag, ätit upp hela bullpåsen till fikat med barnen. Jeansen sitter tightare än någonsin över rumpan och du inser att du verkligen är universums mest misslyckade person. Du klankar ner på dig själv några gånger till när du passerar ett skyltfönster på väg till affären för att köpa kvällsmat i sista stund. Planeringen sket sig den här veckan också, fattas bara annat när du inte ens kan följa en för veckan noggrant planerad agenda. Det blir snabbmat den här kvällen också, stackars barn som säkert får skörbjugg och till slut blir tvångsplacerade av socialen. Och det där skyltfönstret ja, som verkligen visar hur bred du är över låren och hur bysten tar upp hela din överkropp. Du är två stora bröst. Sen fortsätter du några timmar till, kvider över att kvällsmaten inte följer hälsotrenden någonstans utan innehöll allt det den inte skulle i form av snabba kolhydrater och ”fel fett”. Barnen börjar kasta pommes över bordet eftersom de givetvis är övertrötta efter en alldeles för sen kväll igår. Du är bara så jäkla misslyckad. Det finns inte ett rätt runt dig.

Så här kan vi alla känna vissa dagar på grund av olika orsaker. Det är normalt och något vi behöver få göra emellanåt men när vi fastnar i rollen som Penny Bitter, som är mitt namn på mitt alter ego som aldrig är nöjd och bara gnäller, då är vi illa ute. Ta av dig offerkoftan en gång för alla. Den brukar ändå börja sticka och klia efter ett tag. Inse att ”det sitter i huvudet”. I ditt huvud. Hur du talar till och tänker om dig själv. Vad du matar hjärnan med dagarna i ända påverkar dina beslut, ditt beteende och hur resultatet av dina ansträngningar blir.

Vi börjar med ett av mina favoritcitat ”it is what it is”. Du kan inte ändra på val du redan gjort eller eventuella fysiska förutsättningar som breda höfter, stor byst eller korta ben (märk väl att jag här ger exempel på saker min egen Penny Bitter gnäller över dåliga dagar). Gud, eller vad vi nu tror på, har skapat oss i en viss form som är upp till oss själva att förvalta på bästa sätt.

Mina 10 bästa coachtips:

1. ACCEPTERA dig själv för den du är och hur du ser ut. Först när du accepterat ditt utgångsläge kan du börja jobba på att finslipa konturerna av din inre gudinna (eller gud). Vi är alla vackra varelser som placerats på denna jord för ett syfte som vi själva bestämmer och kroppen är faktiskt själens boning. Se till att uppskatta den och värna om den på bästa sätt med näringsrik kost, regelbunden fysisk aktivitet och sömn.

En annan sak vi behöver reda i är att din stående ursäkt ”jag har inte tid” faktiskt faller om du verkligen tar dig an utmaningen i att se över hur du faktiskt nyttjar dygnets timmar. Så fram med papper och penna och börja föra dagbok för att:

2. INVENTERA din tid för att få perspektiv över vad du fyller dina dagar med. Jag lovar dig att du kommer att bli förvånad över hur mycket tid som går åt till ”mobilpill” och TV-tittande, stunder som med fördel kunnat användas till promenader, meditation eller avslappningsövningar, lek med barnen, ett träningspass eller en date med kompisen du inte sett på länge.

Många människor jag träffar, både i mitt yrke som chef men framför allt som samtalscoach och tidigare PT på både gym och för Olgas PT-online, har dålig koll på syfte och mål. Utan syfte och mål i såväl yrkes- som privatliv blir jobbet eller satsningen diffus och ”flummig”. ”Vad är det jag gör egentligen och varför?” Här kan jag rekommendera Mia Törnblom och Christina Stiellis podd Självklart i vilken de i sitt första avsnitt pratar mycket klokt kring vikten av att ”hitta sitt varför”.

3. Klargör SYFTE och MÅL genom att fundera på varför du exempelvis vill gå ner i vikt eller göra en livsstilsförändring. Är syftet att gå ner i vikt för att komma i bättre form rent hälsomässigt och byta ner dig från storlek L till M, eller är det att bli lättare i kroppen för att du vill klara av att springa en mil under timmen? Reflektera och skriv ner vad som är ditt huvudsyfte och även vad ditt slutmål är.

När du väl har tagit tag i att acceptera ditt utgångsläge och förutsättningar, börjat prioritera din tid och har koll på syfte och mål är det dags att:

4. PLANERA hur du ska ta dig från A till B. Att bara planlöst tänka ”nä, är nog dags att ta tag i vikten, börjar i morgon” eller ”jag ska nog ha som mål att träna 3 ggr i veckan typ” och sen tro att det ger sig själv är dömt att misslyckas. Nej, du behöver en noggrant övervägd plan för vad du ska göra, när ska det ske och hur ska det gå till. Gör en realistisk plan som enligt tidigare coachtips står i relation till din vardag.

Och för att göra en realistisk plan kommer vi osökt in på att du behöver veta vilka dina största utmaningar eller hinder är. Det finns alltid saker som ställer vårt tålamod, motivation eller karaktär lite extra prov. Bli medveten om dem genom en:

5. Kartläggning av dina HINDER för att därmed också fundera över lösningar och strategier för att bemöta dem. Vet du att choklad är det bästa du vet så är extrapriser på Marabou kanske jordens utmaning för dig. Hur löser du det? Låter bli att gå förbi chokladhyllan eller bestämmer dig för att faktiskt utmana dig själv genom att stanna upp, stå och titta på godsakerna i 30 sekunder för att under den tiden också hinna gå igenom vad du väljer och också väljer bort om du köper respektive står emot.

Viktigt på vägen är inte bara att bli medveten om sina hinder utan även lyfta fram sina styrkor. Vad är du bra på som kan ge dig en skjuts på vägen, öka din motivation och känsla av självförtroende?

6. Kartläggning av dina STYRKOR för att ta hjälp av t.ex. din förmåga att alltid se positivt på saker, strukturera eller fungera bra på rutiner. Gör en lista med allt du är bra på för att se vad du kan använda i din satsning på livsstilsförändring. Är du en jäkel på att dansa så är det ett utmärkt sätt att få motion och även öka endorfiner i kroppen. Gör det du är bra på istället för att nödvändigtvis börja med att springa eller träna hård styrketräning om det känns ovant och tar emot.

Rutiner nämnde jag och det, kära läsare, är ett ord du ska lägga på minnet och upprepa många gånger. Rutiner, rutiner, rutiner som i att du behöver nöta in dina nya vanor, mönster och beteenden.

7. Skapa hållbara RUTINER som ger dig struktur och vägledning när ork och motivation tryter. En tydlig rutin ger inget utrymme för att skippa eller skylla på annat utan det ska göras precis som att sova, borsta tänderna eller gå till jobbet en viss tid. Det här kräver att du övar många gånger och inte ger upp bara för att första veckan inte blev så lyckad som du hade tänkt dig med några övertramp i skafferiet eller missade promenader.

Misslyckanden hör nämligen till och är faktiskt det vi lär oss utav. Att behöva ta i med hårdhandskarna och kämpa litegrann också, inte bara få framgången serverad och resultatet fix och färdigt. Misslyckanden stärker oss så:

8. MISSLYCKANDEN är bara erfarenheter att lära av. Även om det suger att vågen visar 3 kilo plus eller du fortfarande inte kan ha den där snygga klänningen på bästisens bröllop så är du igång med din satsning och kan lära dig av att du inte kan hoppa över träningspass eller småäta mellan måltiderna, för då händer inget. Lär av det som sker istället för att låta det knäcka dig. Det är i slutändan du som väljer.

Livet är fullt av val hela tiden och vi människor står i de allra flesta fall fria att välja själva. Vilket också innebär att vi bär ansvaret för våra val och får ta konsekvenserna av dem.

9. TA ANSVAR och skyll inte på omgivningen eller yttre omständigheter. Take it like a woman (or man) och sträck på dig både när du tagit ett beslut, gjort ett val som inte blev så bra som du tänkt dig. Det inger respekt hos andra när vi faktiskt står för våra handlingar. Men var likväl stolt när du gjort lyckade val som ger resultat och framgång. Sug åt dig av det. Låt det bli energi till framtiden.

Framtiden ligger där framför oss, orörd och alldeles full av möjligheter men vad som händer där påverkas i allra högsta grad av det vi gör nu:

10. Lev i NUET genom att inte älta gårdagen eller oroa dig för framtiden. Ta dag för dag och tänk att en livsstilsförändring sker över tid och inte på stört. Den kräver sina misslyckanden och ”omtagningar” och det är helt okej, för huvudsaken är att du vill och försöker. Res dig upp igen bara, borsta av dig och kom igen.

Så begrav Penny Bitter i källaren och ta tag i ditt liv och led dig själv till framgång. Ur fas och eländiga kan vi alla känna oss emellanåt men vi kommer bra mycket längre med en positiv attityd och inställning till livet och det vi vill.

”Move your ass and your mind will follow”

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar